- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

هشدار نسبت به استفاده بی‌رویه از کولرهای گازی و قبض‌های نجومی برق

سازمان بهره‌وری انرژی در گزارشی هشدار داد، استفاده بی‏رویه و نامتناسب از کولرهای گازی باعث افزایش شدید هزینه‏های برق مصرفی مشترکین می‌گردد.

سازمان بهره‏وری انرژی ایران (سابا)، در اطلاعیه ای خاطرنشان ساخت که استفاده بی‏رویه و نامتناسب با نیاز واقعی و شرایط محیطی، باعث افزایش چندبرابری هزینه های برق مصرفی مشترکین می گردد.

در این اطلاعیه به برخی از پرسشهای متداول هموطنان عزیز در زمینه کولرهای گازی به شرح زیر پاسخ داده شده است.

سؤال ۱- استفاده از کولرهای گازی، در هزینه های برق مصرفی چه تاثیری دارد؟

پاسخ: توان مصرفی کولرهای گازی استاندارد، حدود ۴ برابر کولرهای آبی است، لذا درصورتی که یک مشترک خانگی تهرانی که در سال گذشته به طور متوسط در ماههای مرداد – شهریور، حدود ۶۷۰ کیلو وات‎ساعت برق مصرف نموده است، یک کولر گازی دیگر را به مدت ۵ ساعت در روز و برای ۳۰ روز در هر ماه روشن نماید، بهای برق مصرفی قابل پرداخت آن تا ۳ برابر افزایش می‏یابد.

سؤال ۲- آیا می‎توانید روش بهینه ای پیشنهاد دهید که علاوه بر کاهش هزینه های برق مصرفی، از گرمای تابستان نیز در امان بود؟

پاسخ: اصولاً طراحی سیستمهای سرمایش برای هر منطقه، تابع شرایط فنی و اقتصادی است و در این دسته‏بندی، کولرهای گازی در مناطق گرمسیر و مرطوب شدید کاربرد دارند که وزارت نیرو نیز نرخ برق مصرفی این مناطق را برای رفاه حال مشترکین به صورت مخفف محاسبه می نماید.
بدیهی است برای مناطق دیگر کشور باید از سیستمهای متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی و با توجه به هزینه های برق مصرفی، استفاده نمود و استفاده از کولرهای گازی در مناطقی که دارای تعرفه مخفف گرمسیری نیستند، به نوعی قبول هزینه های بیشتر برق مصرفی است.

سؤال ۳- برای خرید یک کولر گازی خوب، چه نکاتی را باید توجه نمود؟

پاسخ: ضمن تاکید مجدد بر ساده بودن امکان مدیریت بر هزینه های برق مصرفی، توصیه های زیر برای خرید کولر گازی ارائه می‌گردد:

الف: کولرهای گازی را از مبادی و فروشگاههای معتبر تهیه نمایید و حتماً کولرهای دارای برچسب A خریداری شود. کاربرد این توصیه باعث می شود تا ۴۰ درصد در هزینه های برق مصرفی سرمایشی‎تان صرفه‎جویی گردد و کولر منصوبه دچار مشکلات و نقص نگردد.

ب: ظرفیت کولر گازی را متناسب با مساحت فضایی که نیاز به برودت دارد، انتخاب کنید. یعنی برای

مساحت ۳۲ تا ۳۷ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت ۹۰۰۰ Btu/n

مساحت ۳۸ تا ۴۱ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت ۱۰۰۰۰ Btu/n

مساحت۴۲ – ۵۰ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت -/۱۲۰۰۰ Btu/n

مساحت ۵۱ – ۶۴ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت -/۱۴۰۰۰ Btu/n

مساحت ۹۱ – ۶۵ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت -/۱۸۰۰۰ Btu/n

مساحت ۱۱۷- ۹۲ متر مربع از کولر گازی با ظرفیت ۲۴۰۰۰ Btu/n استفاده گردد.

ج: کولرهای گازی در سه کلاس منطقه ای گرمسیری، معتدله و سردسیر تقسیم می شوند، موقع خرید متناسب با آب و هوای محل زندگی خود کولر را انتخاب کنید.

سؤال ۴- از کولرهای گازی چگونه بهره برداری می گردد که هزینه های برق مصرف کاهش یابد؟

پاسخ:

– نصب اینورتر در کولر گازی پنجره ای باعث افزایش راندمان آنها می شود.

– تمیز بودن کندانسور کولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از جریان برق مصرفی کولر می کاهد.

– نصب کندانسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آنها خواهد شد.

– درصورت امکان کولر گازی را در مسیر باد نصب کنید. زیرا این کار باعث انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزاش بازده و کاهش مصرف انرژی حاصل خواهد شد.

– سعی شود محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد.

– درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به‎موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی دارند.

– در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولر گازی، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر اینکه کاشتن درخت در مجاورت ساختمانها باعث زیبایی و عایق سرما و گرمای ساختمان نیز می گردد.

– برق مصرفی کولرهای گازی همزمان با استفاده از لامپهای کم‎مصرف (به‏دلیل تشعشع حرارتی کمتر این لامپها) به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

– تمامی کولرهای گازی دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. لذا با توجه به اینکه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است، می بایست از سرد کردن بیش از حد محل سکونت خودداری کرد.

– استفاده بی‎مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ رشته ای و . . . باعث افزایش بار گرمایی محیط می شود، که این امر زمان کار کولر گازی را جهت رسیدن به برودت مطلوب، افزایش داده در نتیجه منجر به مصرف بیش از اندازه انرژی الکتریکی در کولر گازی خواهد شد. بنابراین کارهایی نظیر پخت و پز، اتوکشی و . . . را در ساعاتی انجام دهید که گرمای هوا کمتر است.

– در تابستان معمولاً سه منبع عمده گرمای ناخواسته در منزل وجود دارد، گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیوار هدایت می شود، گرمایی که از لامپ‎ها و لوازم خانگی انتشار می یابد و نور خورشید که از راه پنجره‎ها به داخل می‎تابد. با استفاده از سایبان، پرده کرکره و یا پرده پارچه‎ای با رنگ روشن، می‎توان نور خورشید را به سمت بیرون منعکس نمود.

سؤال ۵- آیا استفاده از کولرهای خورشیدی گازی را توصیه می‏کنید؟

پاسخ: استفاده از کولرهای خورشیدی استاندارد و دارای برچسب انرژی مناسب، ۱۰۰ درصد مورد تأیید بوده باعث کاهش تا ۳۰ درصدی هزینه های برق مصرفی می گردد.

سؤال ۶- آیا خرید و استفاده از کولرهایی که از مبادی غیررسمی و به‏طور قاچاق در بازار وجود دارد، به‎صلاح می باشد؟

پاسخ: استفاده از این قبیل کولرها، به علت غیراستاندارد بودن باعث افزایش شدید هزینه های برق مصرفی شده گاهاً نیز به علت مشخصات فنی نامشخص، ممکن است کاربرد آنها بسیار ناایمن و خطرناک باشد.