- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

آمادگی شبکه بهداشت عسلویه برای مقابله با انواع بیماری‌ها

“عسلویه نیوز” رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه گفت: این نهاد به منظور مقابله با انواع بیماری‌ها برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده است.هموفیلی [1]

به گزارش “عسلویه نیوز” محمود میرحاجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در عسلویه با اشاره به ۱۷ آوریل روز جهانی هموفیلی اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان عسلویه به منظور مقابله با انواع بیماری‌ها برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه با اشاره به راه‌های مقابله با هموفیلی افزود: نخستین نشانه بیماری هموفیلی خونریزی‌های طولانی پس از ایجاد خراش‌های کوچک در بدن است و باید با مشاهده نشانه‌ها به مقابله با بیماری برخواست.

میرحاجی تصریح کرد: از نشانه‌های اولیه هموفیلی خونریزی‌های طولانی پس از ایجاد خراش‌های کوچک در بدن فرد است و با پیشرفت این بیماری علایم شدیدتری مثل خونریزی‌های دردناک داخل مفصلی بروز می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای این بیماران تنها راه حل درمانی پیوند کبد است که هزینه بسیار زیادی را دربر دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان عسلویه، مهم‌ترین خدمات حفظ سلامت این مبتلایان را انجام فیزیوتراپی و بازتوانی برشمرد و افزود: هموفیلی ناشی از کمبود فاکتور انعقاد خون شماره ۸ است که از آن با نام هموفیلی A یا هموفیلی کلاسیک یاد می‌شود البته در ۸۵ درصد موارد این‌گونه است و در ۱۵ درصد دیگر بیماران هموفیلی خونریزی بر اثر فاکتور انعقادی ۱۱ به وجود می‌آید.

وی یادآور شد: هموفیلی دسته‌ای از بیماری‌های ارثی است که در آنها توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل شده است، این بیماری تقریباً به طور انحصاری در مردان به‌وجود می‌آید.

میرحاجی تاکید کرد: برای پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به این بیماری بهترین راه انجام مشاوره‌های ژنتیکی، انجام آزمایش‌های پیش از ازدواج و بررسی شجره‌نامه‌های زوجین است.