🌟از سرعت اینترنت و مشکلات تلفن به کجا شکایت کنیم؟
احتمالاً برای شما هم پیش آمده که سوال شکایتی دربارۀ سرعت اینترنت یا کیفیت خدمات تلفن ثابت داشته باشید اما ندانید که چطور باید این مسئله را پیگیری کنید، در این گزارش به بررسی این موضوع پرداختهایم.
پایگاه خبری عسلویه نیوز؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دربارۀ کندی یا اختلال در اتصال خود به شبکۀ اینترنت، سوال یا شکایتی داشته باشید، علت قطعی تلفن ثابت یا همراه خود را ندانید، سیمکارت شما خوب آنتن ندهد، قصد شکایات از عملکرد شرکت پست یا دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا بستۀ اینترنت شما سریعتر از زمان معمول تموم شود و خلاصه سوال یا شکایاتی از خدمات ارتباطی و اینترنتی داشته باشید اما برای اینکه با کجا تماس بگیرید، سردرگم باشید.
توسعۀ ارتباطات و اینترنت سبب شده که اغلب ما در طول سال به دلایل مختلف نیاز به راهنمایی، مشاوره یا ثبت شکایت از برخی خدمات مرتبط با این حوزه را داشته باشیم، نیازی که امکان رفع آن به وسیلۀ تماس با سامانۀ ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود دارد.
راههای ارتباطی مردم با سامانۀ ۱۹۵
سامانه ۱۹۵ چند سالی است که در حوزۀ رسیدگی به مطالبات مردمی ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت میکند و کاربران سامانههای ارتباطی و اینترنتی از راههای زیر امکان تماس با آن را دارند,
الف ـ مراجعه مستقیم به سامانه ۱۹۵ و ثبت شکایت از طریق درگاه اینترنتی به نشانی ۱۹۵٫cra.ir
ب ـ برقراری تماس تلفنی مرکز تماس شبانه روزی سامانه ۱۹۵ و ثبت درخواست یا شکایت توسط کارشناسان پاسخگویی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی
پ ـ ارسال نامه مکتوب توسط کاربر و ثبت در سامانه توسط اپراتور سامانه
ت ـ ثبت شکایت کاربری به صورت مستقیم توسط متصدیان مجاز که دسترسی به سامانه دارند
ث – ثبت شکایت از طریق وبگاه و برنامه کاربردی نت سنج پلاس به نشانی netsanjplus.ir
بررسیهای انجام شده نشان میدهد که ۶۵ درصد شکایتها در سامانه به صورت برقراری تماس تلفنی با مرکز تماس ۱۹۵ و ثبت شکایت توسط کاربران آن مرکز ثبت شده است، ۳۵ درصد از مشترکین نیز با مراجعه به سایت سامانه ۱۹۵ نسبت به ثبت شکایت و بازگو کردن مشکلات خود اقدام کردهاند، الباقی مشترکین از سایر روشهای اعلامی(۳ روش دیگر) شکایات خود را ثبت و پیگیری می نمایند.
یک توصیه مهم برای ثبت شکایت
کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات اغلب پیشنهاد میدهند که کاربران جهت تسریع در رفع مشکل خود قبل از ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ مشترکین ابتدا موضوع خود را نزد سامانههای رسیدگی به شکایت اپراتورها مطرح کنند.
برخی مواقع مردم به صورت مستقیم برای ثبت شکایت به سامانۀ ۱۹۵ مراجعه میکنند، در حالی که توصیه میشود تا پیش از این کار، درخواست خود را نزد سامانههای رسیدگی به شکایات اپراتورها یا دستگاهها، مانند شمارۀ تلفن «۹۹۹۰ همراه اول» یا «۷۰۰ ایرانسل» ثبت کنند و چنانچه به نتیجه نرسیدند از کارشناسان سامانۀ ۱۹۵ درخواست کمک کنند.
مردم در پارهای موارد پیش از مراجعه به سامانههای رسیدگی به شکایات از کارشناسان ۱۹۵ درخواست کمک میکنند، امری که سبب میشود تا اپراتورها یا دستگاههای مورد شکایت گله کنند که مشترک بدون طرح مشکل با آنها به سامانۀ ۱۹۵ مراجعه کرده است و عملاً فرصت پاسخ به شکایت را برای آنها قائل نشده است.
مهمترین سامانههای رسیدگی به شکایت دستگاهها و اپراتورها
مردم برای ثبت شکایات از دستگاهها و اپراتورهای پاسخگو به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، پیش از تماس با سامانۀ ۱۹۵، امکان ثبت شکایت از طریق سیستم پاسخگویی خود آنها را دارند، برخی از مهمترین سامانههای بخشی پاسخگویی به شکایات مردم به شرح زیر هستند؛
۱ ـ ثبت و رسیدگی به شکایات شرکت مخابرات ایران ـ سامانههای ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱
۲ ـ ثبت و رسیدگی به شکایات شرکت همراه اول ـ «سامانه ۹۹۹۰ برای تماسهای درون شبکهای و تلفن ۰۹۱۲۹۹۹۰ جهت تماس از خطوط خارج از شبکه»
۳ ـ تبت و رسیدگی به شکایات شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل ـ «شماره تلفن ۷۰۰ برای تماسهای درون شبکهای و سامانۀ ۰۹۳۷۷۰۰۰۰۰۰ جهت تماسهای خارج از شبکه»
۴ ـ ثبت و رسیدگی به شکایات شرکت خدمات ارتباطی رایتل ـ «شماره تلفن ۲۰۰ برای تماسهای درون شبکهای و سامانۀ ۰۹۲۰۲۰۰۰۰۰۰ جهت تماسهای خارج از شبکه»
۵ ـ ثبت و رسیدگی به شکایات شرکت پست ـ تماس با سامانۀ ۱۹۳
✅ @assaluyehnews
📍 assalouyehnews.ir
