- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

جنگل حرای نایبند به ‌واسطه فعالیت‌های انسانی دستخوش تغییرات شدیدی شده است

“عسلویه نیوز” رئیس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: جنگل حرای نایبند به ‌واسطه فعالیت‌های انسانی دستخوش تغییرات شدیدی شده است.جنگل حراء [1]

به گزارش “عسلویه نیوز” مصطفی موذنی شامگاه دوشنبه در بازدید از پل ولایت در شهرستان عسلویه اظهار داشت: جنگل حرای نایبند وسیع‌ترین جنگل حرای طبیعی استان بوشهر و آخرین محدوده پراکنش طبیعی و وسیع حرا در کشور است.

وی با اشاره به اهمیت این جنگل‌ها افزود: این جنگل‌ها تنها منطقه گردشگری قابل دسترس برای همگان در شهرستان صنعتی عسلویه است که روزانه مورد بازدید عموم مردم قرار می‌گیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر به‌دلیل جاده‌سازی، محدود شدن ورودی‌های جزر و مد دریا به خور و همچنین فعالیت‌های گسترده صنعتی و به تبع آن آلودگی‌های تخلیه شده به دریا، جنگل حرا دچار آسیب‌های شدیدی شده به نحوی که بخش اعظم جنگل حرای نایبند در خور بساتین خشکیده و عمق این خور به‌دلیل رسوب‌گذاری به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه به اهمیت درختان حرا و زیستگاه آن اشاره کرد و گفت: درختان حرا سازگار یافته با آب دریا و استقرار یافته در ساحل یکی از زیستگاه‌های حساس، تغییر پذیر و نادر است که از شرایط طبیعی و انسان تاثیر پذیر است.

وی افزود: هر گونه تغییر در این زیستگاه‌ها می‌تواند به نابودی آن بیانجامد.

موذنی ادامه داد: جنگل حرای نایبند دستخوش تغییرات شدیدی به‌واسطه فعالیت‌های انسانی شده که لازم است در یک طرح جامع مورد بررسی قرار گرفته و تدوین برنامه جامع مدیریتی آن در دستور کار قرار گیرد.

وی یادآور شد: به این نکته باید توجه داشت که احیاء زیستگاه‌های نابود شده کاری بسیار مشکل و پرهزینه خواهد بود.

موذنی گفت: از تمام توان و ظرفیت موجود برای اعتلا و احیای جنگل‌های حرا استفاده می‌کنیم و هیچ فرصتی را هدر نمی‌دهیم./فارس