- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پیشرفت میلیمتری عسلویه شمال

پتروشیمی گلستان که قرار است شمال را به عسلویه ای دیگر تبدیل کند، با گذشت حدود پنج سال کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با حرکت لاک پشتی موجود سالها زمان نیاز دارد تا به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، ساخت این طرح بزرگ از جمله مصوبات مهم سفر اول دولت در استان گلستان بود که کلنگ اجرایی شدن آن در ۲۴ دی ماه ۱۳۸۵ به زمین زده شد.

با روند حرکت لاک پشتی پتروشیمی گلستان و اینکه سالانه حدود پنج درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بنظر می رسد حداقل ۱۵ سال دیگر برای افتتاح این طرح زمان لازم است، مگر آنکه با تلاش بی وقفه مسئولان و رفع مشکلات فرارویف معجزه ای صورت گیرد.

۹۰ هزار سهامدار چشم انتظار بهره برداری

در حال حاضر ۹۰ هزار نفر در مناطق مختلف کشور از جمله گلستان برای سرمایه گذاری سهام این شرکت را خریداری کردند و چشم انتظار فرجی برای تکمیل این طرح فرا استانی هستند.

سرمایه اولیه شرکت پتروشیمی استان ۴۷۳ میلیارد ریال است که به ۴۷۳ میلیون سهم هزار ریالی با نام تقسیم شده است.
سرمایه مردمی این طرح بیش از دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که این اعتبارات تنها چهار درصد از پروژه احداث پتروشیمی گلستان را بخود اختصاص داده است.
 
طبق برآوردهای اولیه، این پروژه باید در آذرماه سال ۹۰ به پایان برسد ولی به دلیل حمایت نشدن و اختصاص نیافتن تسهیلات ارزی شاید دو سال بعد از زمان اعلام شده، افتتاح شود.
 

 
در آخرین اظهار نظر مسئولان پتروشیمی گلستان، بتن ریزی فونداسیون این پروژه ملی پس از گذشت چهارسال آغاز شد، حجم بتن ریزی، ۳۳۵ مترمکعب و به وزن ۷۵۰ تن است که با چهار تراک و دو پمپ و یک بچینگ ۶۰ مترمکعب در ساعت، انجام می شود.
 
اقدامات صورت گرفته در پتروشیمی
 
به گفته مسئولان، این فونداسیون را یکی از حساس ترین قسمتهای پروژه بوده و مهمترین دستگاه این پروژه در بخش آمونیاک بر روی این فونداسیون نصب می شود.
 
این فونداسیون دارای هزار تن آرماتور، ۲۵۵ مترمربع قالب و حدود دو هزار مترمکعب خاکبرداری و تعداد ۱۰۰ عدد انکر بولتاست.
 
همچنین زیر این فونداسیون تعداد ۷۸ شمع که هر یک به ارتفاع ۳۰ متر کوبیده شده است که وظیفه این شمعها انتقال نیروهای فشاری به لایه های سخت زمین است.
 
عملیات بتن ریزی تاورها با یک برنامه ریزی از قبل و با همکاری پیمانکار و کنترل دستگاه نظارت و با پیش بینی تمام تجهیزات و ماشین آلات همراه با نیروهای ماهر و متخصص انجام شده است.
 
علاوه بر این، در قالب شرکت سدیدجهان صنعت با شرکت مهندسی همپا که طرف قرارداد پتروشیمی گلستان است، قرارداد ساخت سه عدد تاور (برج فرآیندی استحصال مواد پتروشیمی) امضاء شده است.
 
 
این قرارداد به صورت EPC است، یعنی طراحی، ساخت و مکانیکال با ما (شرکت سدید) است و عملیات نصب برجها با شرکت همپا است.
 
تمامی فرآیندهای تولید اوره و آمونیاک در مقاطع مختلفِ این تاورها انجام می گیرد و این سازه ها بسیار عظیم هستند، طول یکی از آنها ۴۵ متر و قطر آن بیش از  ۵ متر است و طول دو برج دیگر ۴۷ متر و قطر آنها بیش از ۶ متر است.

این طرح به اذعان بسیاری از مسئولان و صاحبنظران و مجریان طرح، بارقه امید و وعده آینده ای روشن برای استان به شمار می آید و می تواند شمال کشور را به عسلویه ای دیگر مبدل سازد.
 
پتروشمی گلستان در صورت بهره برداری، سالانه یک میلیون تن کود اوره و ۶۷۰ هزار تن آمونیاک تولید خواهد کرد که ۶۵۰ هزار تن از آمونیاک تولیدی در داخل مجتمع به مصرف می رسد و ۳۵۰ هزار تن آن نیز به خارج صادر می شود.
 
همچنین براساس برنامه و در صورت تکمیل این طرح بزرگ، گلستان از رتبه ۲۵ پیشرفت صنعت در کشور به ۱۰ استان برتر کشور ارتقاء می یابد و راه‌اندازی این مجتمع ضمن تولید کود اوره برای کشاورزی، تاثیرات مهمی در امر اشتغالزایی و نیز کاهش محرومیت‌ها در استان خواهد داشت.
 
موانع پتروشیمی گلستان

یکی از مشکلات این طرح است که تسهیلات این طرح ارائه نشد و اکنون با طی پروسه طولانی، موافقت وام ارزی و ریالی آن اخذ شد.
 

 
درحال حاضر بیشتر سهام این شرکت مربوط به بخش خصوصی است و سهامدار عمده بخش خصوصی است و مردم و دولت بخش کمی از سرمایه گذاری را برعهده دارند.
 
دولت حدود ۳۰۰ میلبارد ریال در این طرح سرمایه گذاری کرد ولی سهم دولت در پتروشیمی استان حدود ۱۳ درصد است و نسبت به سرمایه گذاری بخش خصوصی ناچیز و کم است.

کلنگ اجرای مجتمع پتروشیمی گلستان در ۲۴ آبان ماه سال ۸۵ با حضور مسئولان کشوری و استانی در ۱۰ کیلومتری شهرستان آق قلا در شمال گلستان به زمین زده شد و در پذیره نویسی آن حدود ۹۵ هرار نفر شرکت کردند.
 
سرمایه مردمی این طرح بیش از دو هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که این اعتبارات تنها چهار درصد از پروژه احداث پتروشیمی گلستان را به خود اختصاص داده است.
 

 
پیشرفت این پروژه عظیم بعد از گذشت چهارسال حدود ۱۸٫۵ درصد است و برای تکمیل این طرح تا پایان سال ۹۲ بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای پتروشیمی گلستان نیاز است.
 
پتروشیمی گلستان در صورت بهره برداری، سالانه یک میلیون تن کود اوره و ۶۷۰ هزار تن آمونیاک تولید خواهد کرد که ۶۵۰ هزار تن از آمونیاک تولیدی در داخل مجتمع به مصرف می رسد و ۳۵۰ هزار تن آن نیز به خارج صادر می شود.
 
همچنین براساس برنامه و در صورت تکمیل این طرح بزرگ، گلستان از رتبه ۲۵ پیشرفت صنعت در کشور به ۱۰ استان برتر کشور ارتقاء می یابد و راه‌اندازی این مجتمع ضمن تولید کود اوره برای کشاورزی، تاثیرات مهمی در امر اشتغالزایی و نیز کاهش محرومیت‌ها در استان خواهد داشت.
 
شرکت پتروشیمی گلستان در تاریخ ۲۲ فروردین ۸۶  در اداره ثبت شرکت‌های شهرستان گرگان با هدف تولید سالانه ۶۷۷ هزار تن آمونیاک و یک میلیون و ۷۳ هزار تن اوره با مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی  پتروشیمی به ثبت رسید.
 
همچنین در تاریخ ۲۳ آبان ۸۶  قرارداد EPCC آن با شرکت مهندسی ایرانی همپا بسته شد که به دلیل وجود برخی مشکلات مالی، متاسفانه قرارداد به طور رسمی موثر نشد و به منظور جلوگیری از توقف فعالیت های ساختمانی، ‌قرارداد زودهنگام در تاریخ ۲۸ آذر ۸۶ با شرکت مهندسی همپا بسته شد.
 
لیسانس واحد اوره در تاریخ ۲۰ بهمن ۸۶ از شرکت استامی کربن هلند و لیسانس واحد آمونیاک در تاریخ ۱۸ اسفند ۸۶ از شرکت کازاله سوئیس خریداری شد.