- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

اولویت سنجی تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه (ANP)

“عسلویه نیوز” مقاله فرضعلی سالاری و همکاران ایشان تحت عنوان اولویت سنجی تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه  با استفاده از مدل فرآیند تحلیل شبکه (ANP)  انتشار یافته است.علمی [1]

در چکیده این مقاله بدین صورت بیان شده که : فضاهای عمومی، نقش محوری در برنامه ریزی و توسعۀ شهرها دارند و از اجزای اصلی یک محیط شهری سالم و با نشاط به حساب می آیند.

توسعۀ کیفی و کمی فضاهای عمومی شهرها، هنگامی روند مطلوب اجرایی و قابل تحققی پیدا خواهد نمود که اولویت¬سنجی مسایل موجود در شهرها، مبتنی بر نظریات نوین مشارکت مردمی(دیدگاه استفاده کنندگان) و استفاده از روش¬های علمی مناسب و کارآمد باشد.

از آنجا که نظرات و آراء مختلفی در سطح شهر پیرامون مسایل و اولویت های شهری وجود دارد و اتخاذ تصمیمات می بایست همگرا و در راستای پوشش همه جانبه اولویت ها باشد، بنابراین هدف مقاله حاضر، اولویت سنجی و تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه با استفاده از مدل « فرآیند تحلیل شبکه»   (ANP)می باشد.

در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و مبتنی بر مطالعات اسنادی کتابخانه ای، بررسی های میدانی، مراجعۀ مستقیم به سازمان های مربوطه و استفاده از ابزار پرسشنامه بوده که محدوده مورد مطالعه شامل فضای عمومی؛ پارک، خیابان و بازار و هفت فضای شهری مورد بررسی است. ابتدا مهمترین مسایل مرتبط با فضاهای عمومی شهر با استفاده از منابع، مصاحبه و پرسشنامه استخراج گردید، سپس با توجه به ویژگی های  ANP  و مسایل شهر عسلویه، دادهها و اطلاعات اولیه طبقه بندی و به تبع آن مدل مفهومی ANP تهیه گردید. 

مدل ANP مبتنی  بر فضاهای عمومی شهر عسلویه شامل ۴ خوشه (معیار/گروه) و ۱۴ گزینه )نود/زیر گروه) با استفاده از نرم افزار تولید شد و نتایج بررسی های میدانی در نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. خروجی های مدل Super Decisions به شیوههای مختلف متنی و نمودارهای متنوع و قابل تأمل برای تمام معیارها و گزینه ها قابل ارایه است.

از این رو، به سبب حجم گسترده عملیات، تنها برخی از خروجی ها برای نمونه در مقاله آورده شدند. نتایج تحقیق نشان می دهد، بیشترین و بالاترین اولویت ها مربوط به تعاملات اجتماعی  (۰٫۶۴۴) نرمال شده خوشه فضای مطلوب شهری، دسترسی اجتماعی   (۰٫۶۲۵) نرمال شده خوشه قابلیت دسترسی به فضاهای عمومی  و سازگاری (۰٫۴۱۵) نرمال شده خوشه کاربرد بهینه  فضاهای عمومی، با تأکید بر توسعۀ فضای عمومی بازار شهر (بخش مرکزی) و بخش بخش ساحلی شهر- پارک نگین جهت تعیین راهبردهای توسعه فضاهای عمومی شهر عسلویه تعیین گردید.انتهای پیام/م.ج