- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

تبدیل ایران به دومین تولید کننده LNG جهان

علی خیراندیش در گفتگو با مهر درباره بازاریابی های انجام گرفته برای فروش LNG و رقابت با قطر در بازارهای جهانی  LNG، با بیان اینکه با راه اندازی فاز یک ایران ال ان جی به ظرفیت ۱۰٫۸ میلیون تن ایران به پنجمین تولید کننده بزرگ LNG جهان تبدیل خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود تا پایان سالجاری میلادی ظرفیت تولید LNG قطر به ۷۷ میلیون تن در سال افزایش یابد و بعد از قطر کشورهای اندونزی، الجزایر و مالزی بزرگترین تولید کنندگان LNG جهان هستند.

مدیر عامل شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران با اشاره به اینکه با راه اندازی ترین های سه و چهار ایران ال ان جی نیز حدود ۲۲ میلیون تن LNG به بازار عرضه می شود، بیان کرد: با این میزان تولید LNG ایران در مدت کوتاهی به جایگاه دومین تولید کننده LNG جهان دست می یابد.

این مقام مسئول با اشاره به این که این حجم از تولید LNG ایران بازیگر کوچکی در بازار جهانی LNG نخواهد بود، اظهار داشت: قاعده بازی این است که هر کشوری که بیشترین تولید را داشته باشد بازیگر اصلی بازار خواهد بود و کشور قطر هم از این قاعده کلی مستثنی نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون قطر با مشکلات متعددی همچون قراردادهای بلند مدتی با قیمت پایین فروش LNG روبرو است، اعلام کرد: از این رو ایران مشکلی برای ورود به بازار ۱۸۰ میلیون تنی LNG نخواهد داشت.

خیراندیش همچنین از مذاکره با ۷ گروه آسیایی و اروپایی برای فروش LNG خبر داد و یادآور شد: در بین متقاضیان خرید LNG ایران پیشنهادهای مختلفی از سوی برخی از شرکتهای بزرگ اروپایی مبنی بر مشارکت و خرید LNG مطرح بوده که همچنان این پیشنهادها در حال بررسی است.

به گزارش مهر، هدف از اجرای دو ترین پروژه ایران ال ان جی تولید سالانه ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گاز مایع شده بوده که ساخت آن در منطقه تنبک عسلویه در حال انجام است.

پیش بینی می شود با راه اندازی فاز نخست پروژه ایران LNG تا پایان سال ۱۳۹۰ روزانه حدود ۲۰ میلیون دلار درآمد نصیب اقتصاد کشور شود.