- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

داروی ایدز ایرانی در مرحله آخر آزمایش بر روی انسان است

ئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: داروی ایدز ایرانی به نام «آیمود» اکنون در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی بر روی انسان است که این مرحله تا بهار سال آینده با آزمایش بر روی ۱۵۰۰ بیمار طول می کشد.

عباس صداقت در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: درمان بیماری ایدز در کشور همچنان بر اساس داروهای ضد ویروس پیش می رود اما از چند سال پیش با تولید داروی ارتقا دهنده سطح ایمنی بدن در کشور به نام آیمود، استفاده از این دارو علاوه بر داروهای ضد ویروس برای تعدادی از بیماران آغاز شد.

وی اضافه کرد: تولید داروی ایدز ایرانی به نام آیمود در کشور حدود ۴ سال پیش اعلام شد اما برای اینکه یک داروی جدید وارد پروتکل دارویی کشور شود باید چند مرحله را طی کند، بعد از تولید دارو، مرحله آزمایش های جانوری آن انجام می شود بعد از مرحله اول کارآزمایی بالینی بر روی انسان، مرحله نهایی کارآزمایی بالینی بر روی انسان انجام می شود که هر کدام از این مراحل چندین ماه طول می کشد.

صداقت گفت: داروی آیمود اکنون در مرحله نهایی کارآزمایی بالینی است، مرحله اول کارآزمایی بالینی آن سال گذشته بر روی ۶۰۰ بیمار انجام شد که طی آن هیچ عوارضی ثبت نشد و بر عکس شاهد بهبود شاخص درمان و افزایش شاخص cd۴ یا شاخص سطح ایمنی بدن در بیماران و به تبع آن پایین آمدن بار ویروس ایدز در بدن این بیماران نسبت به بیمارانی که فقط از داروهای ضد ویروسی استفاده می کردند، بودیم.

وی افزود: داروی آیمود ارتقا دهنده سطح ایمنی بدن است و به تنهایی استفاده نمی شود بلکه در کنار داروهای ضد ویروس ایدز استفاده می شود. از حدود یک ماه پیش مرحله دوم از فاز ۴ یا همان فاز کارآزمایی بالینی بر روی انسان این دارو آغاز شده و احتمالاً این مرحله تا بهار سال آینده طول می کشد.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: آمادگی لازم برای انجام این مرحله بر روی ۱۵۰۰ بیمار مبتلا به ایدز وجود دارو اما این کار باید با اطلاع و رضایت کامل بیماران انجام شود و در هر صورت نتایج این مرحله از تحقیق درباره داروی ایرانی آیمود سال آینده به کمیته کشوری مراقبت و کنترل ایدز اعلام می شود تا درباره ورود آن به پروتکل دارویی کشور تصمیم گیری شود.

صداقت ادامه داد: بعد از این مرحله و تأیید نهایی این دارو در کشور مراحل بعدی برای گرفتن مجوز و تأییدیه های بین المللی از جمله تأییدیه سازمان بهداشت جهانی اقدام می شود.

وی درباره درمان های جدید بیماری ایدز از جمله از طریق سلول های بنیادی افزود: تحقیقات گسترده ای در این زمینه در دنیا در حال انجام است ولی هنوز هیچ گزارشی درباره تأیید یک روش جدید درمانی برای این بیماری از سوی سازمان های معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی اعلام نشده است اما طبیعی است که دانشمندان در سراسر دنیا مشغول تحقیق در این زمینه هستند.

وی گفت: در کشور ما هم مراکز تحقیقات زیادی وجود دارد اما درباره اینکه تحقیق مشابه ای در کشور ما هم در حال انجام باشد، اطلاعی به وزارت بهداشت منتقل نشده است و چنین گزارشی نداریم.