- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

استان بوشهر از دریچه رسانه

استان بوشهر با مساحتی در حدود ۲۵۳۵۹ کیلومتر مربع بین ۲۷ درجه و ۱۴ دقیقه‏، ۳۰ درجه و ۱۶ دقیقه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۶ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ در جنوب ایران واقع گردیده است.

استان بوشهر وسعت حدود ۴/۱ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده و از این لحاظ هفدهمین استان کشور محسوب می گردد.

استان بوشهر از شمال به استان خوزستان و قسمتی از کهگیلویه و بویر احمد، از جنوب و مغرب با طولی حدود ۶۲۵ کیلومتر به خلیج فارس و قسمتی از استان هرمزگان و از شرق به استان فارس محدود می گردد.

طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، استان بوشهر، دارای ۹ شهرستان به نام های: بوشهر (مرکز استان)، گناوه، دیلم، دشتستان، تنگستان، دشتی، دیر،کنگان،جم و دارای ۲۲ بخش و ۴۳ دهستان و ۲۹ شهر و ۸۷۸ آبادی بوده است.

پرجمعیت ترین شهرستان استان، شهرستان دشتستان و کم جمعیت ترین آن شهرستان دیلم است که به ترتیب ۹/۲۶ و ۱/۳ درصد کل استان را به خود اختصاص داده اند.

بیش از ٩٩ درصد از ساکنین استان را، مسلمانان تشکیل می دهند که اکثریت آنها نیز شیعه هستند. مسلمانان اهل تسنن، در شهرستانهای بوشهر، کنگان، دیر سکونت دارند. حدود ۱۵% درصد از ساکنین استان بوشهر را اقلیت های دینی، خصوصا زرتشتی تشکیل می دهند و شمار معدودی کلیمی و مسیحی نیز در استان زندگی می کنند.

زبان و گویش اکثر مردم استان بوشهر، فارسی است. زبان عربی بعد از زبان فارسی، رایج ترین زبان ساکنین شهرها و روستاهای ساحلی در شهرستان های کنگان، دیر، گناوه و جزیره شیف در شهرستان بوشهر می باشد. زبان ترکی نیز زبان رایج عشایر استان است و بیشتر در مناطق دشتستان و دشتی رواج دارد.

در استان بوشهر تعدادی رودخانه های دائمی و فصلی وجود دادرد. علاوه بر آب های سطحی، تعدادی چشمه های گوگردی و آب شیرین در اطراف برازجان و اهرم وجود دارد که برخی از آنان عبارتند از: چشمه های گوگرد دامنه های شرقی دشت برازجان (اطراف دالکی) چشمه های آب گرم منطقه اهرم، چشمه های آب شیرین خائیز که تعداد آنها نسبتا زیاد و دارای کیفیت بسیار خوبی هستند. چشمه های منطقه فاریاب که از به هم پیوستن آنها رود فاریاب تشکیل می شود و مهم ترین چشمه این منطقه، چشمه تنگ فاریاب است.

آب و هوای استان، در نوار ساحلی، گرم و مرطب و در قسمت های داخلی، گرم و خشک صحرایی است. در استان، دو فصل محسوس وجود دارد: زمستان نسبتا خنک شامل: ماه های آذر،دی،بهمن و اسفند و تابستان گرم و خشک که سایر ماه های سال را در بر می گیرد. فصول پاییز و بهار این استان بسیار زودگذر است.

قلمرو و خشکی استان بوشهر، از دوبخش جلگه ای و کوهستانی تشکیل گردیده. قسمت جلگه ای استان که ادامه جلگه خوزستان می باشد. در امتداد خلیخ فارس قرار گرفته و از شمال و شمال غربی ( ناحیه دیلم ) به سوی جنوب و جنوب شرقی امتداد یافته است.

نقل از : خبردون