- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

آغاز آبگیری بلندترین سد خاکی ایران

این سد آخرین حلقه از مجموعه سدهای ساخته شده بر روی رودخانه کارون است و از شاهکارهـای مهندسی کشور به شمار می‌رود .

عمیق‌ ترین دیوار آب‌ بند در میان سدهای خاکی جهان ، بلندترین سد خاکی کشور با ظرفیت ذخیره سازی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب ، بزرگترین مخزن آبی کشور پس از کرخه ، تولید بیشترین میزان انرژی برق آبی در میان نیروگاه‌های برق آبی کشور ، دارای سیستم منحصر به فرد آب‌بندی ترکیبی دیوار آب بند و پرده آب بند ، نقش تعیین‌کننده در افزایش قدرت مانور سدها و نیروگاه‌ های بالادست از ویژگی های این سد می باشد که به دست متخصصان داخلی ساخته شده است .

این سد با ۲۷ کیلومتر تونل همچنین بزرگترین تونل‌های آب‌ بـر نیروگاه‌های آبی در کشور را بـه لحاظ طول و سطح مقطع دارد .

ساخت این سد از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و روند ساخت آن در دهه ۱۳۸۰ شتاب گرفت . بـا بهره برداری از سد گتوند علیا علاوه بر تضمین آب دشت خوزستان و پایداری شبکه برق کشور ، آب آشامیدنی شهرهای گتوند ، شوشتر ، ملاثانی ، اهواز و آب کشاورزی ۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی تامین می شود .

طرح سد و نیروگاه آبی گتوند علیا در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از مصب رودخانه کارون ، در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان گتوند و ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر ساخته شده است .

بـرای ساخت این سد با ارتفاع از پی ۱۸۰ متر و طـول تـاج ۷۶۰ متـر بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومـان سرمایه گذاری شده است .

طول دریاچه این سد ۹۰ کیلومتر و مساحت آن ۹۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع است و ۲۴۴ متر بـالاتر از سطح دریا قرار دراد .

تولید انرژی برق‌آبی به میزان ۴ هزار و ۵۰۰ گیگاوات ساعت در سال، کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه کارون و آب ‌هـای خروجی از سد‌هـای بـالا دست ، تنظیم آب کشاورزی پایین‌ دست و ایجاد جاذبه‌های گردشگری از اهداف ساخت این سد است .

آبگیری این سد در ۴ مرحله اجرا می شود .

در مرحله اول به مدت سه ماه ، سد ، حداکثر تا تراز ۱۴۰ آبگیری می شود ؛ در این تراز ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره می شود.

در این مرحله قرار است ضمن کنترل تمام موارد فنی طرح با استفاده از بهترین و کامل ترین تجهیزات روز دنیا ، کیفیت آب تمام نقاط مخزن سد و اعماق آن کنترل و آزمایش شود .

مرحله دوم تا تراز ۱۶۰ و مرحله سوم نیز تا تراز ۱۸۵ آبگیری خواهد شد ، تراز نرمال سد نیز ۲۳۰ است که تا سال آینده آبگیری می شود .

ساحل سازی برای این سد به طول ۳۰۰ کیلومتر از دیگر ویژگی های این طرح ملی است که به توسعه صنعت گردشگری در استان خوزستان کمک شایان توجهی خواهد کرد .

طرح سد و نیروگاه گتوند علیا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کرده است .

در سد گتوندعلیا حدود۸۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده که بیش از ۳۲ میلیون متر مکعب آن خاکریزی بدنه سد بوده است .

در مجموع اشتغال‌زایی ، ایجاد جاذبه‌های گردشگری ، افزایش ظرفیت برق‌آبی کشور ، رشد صنعت و تکنولوژی برق‌آبی ، افزایش قدرت عمل و ارتقای مشاوران و پیمانکاران داخلی ، فعال نمودن کارخانه های سازنده تجهیزات انرژی ، ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور با توجه به ارتقای صنعت آب و برق کشور ، محرومیت‌زدایی غیرمستقیم از طریق رشد منابع برق کشور ، ایجاد منبع بزرگ آبی جهت استفاده و بهره‌برداری‌های مختلف از قبیل شرب ، آبیاری زمین‌های کشاورزی،گسترش صنعت ماهیگیری و ایمن نمودن زمین‌های پایین‌دست در مقابل سیلاب‌های مخرب رودخانه کارون از مهمترین مزایا و آثار اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی سد گتوند علیا است .