- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

رئیس ستاد انتخابات کشور:اجازه دخالت به خاتمی و جریان انحرافی را نمی دهیم

سید صولت مرتضوی معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات که مسئولیت برگزاری نهمین دوره اننتخابات را دارد صبح امروز در گفت گو با باشگاه خبرنگاران به تشریح برگزاری این انتخابات پرداخت .سید صولت مرتضوی استاندار اسبق خراسان جنوبی در سال ۸۸ طی حکمی از سوی وزیر کشور، بعنوان معاون سیاسی وزارت کشور معرفی شد و اکنون ریاست ستاد انتخابات کل کشور را بر عهده دارد، بنا به گفته خود اولین بار است که وقت برای مصاحبه ای تفصیلی به خبرنگاری داده است .سلامت انتخابات یکی از مهم ترین موضوعاتی بود که رئیس ستاد انتخابات کشور به آن اشاره کرد. وی گفت : اعضای شعب اخذ رای متشکل از آحاد مختلف مردم هستند و بخش اعظم کار توسط خود مردم انجام می شود ،لذا ایجاد شایعه تقلب در انتخابات از سوی برخی افراد ناآگاه، مغرض و بیمار، جیره خوار و یا حتی خود دشمنان و بیگانگان مطرح می شود.

براساس قانون مردم مهم تریت نقش را در انتخابات دارند

مرتضوی در ادامه مدعی شد که ما بهترین ساختار انتخاباتی را در جهان داریم وی در این خصوص به خبرنگاران گفت: رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به اقدامات برخی افراد برای مخدوش کردن چهره وزارت کشور و زیر سوال بردن سلامت انتخابات اظهار داشت: برخی از روی عدم آگاهی و برخی به واسطه غرض ورزی نظام را به تقلب در انتخابات متهم می کنند در صورتیکه بر اساس قانون عمده ترین نقش در اجرای انتخابات را مردم ابقاء می نمایند.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه بهترین ساختار برگزاری انتخابات دنیا در ایران اجرایی می شود، تصریح کرد: از زمان ثبت نام کاندیداها هیات اجرایی برای نظارت تشکیل می شود و فرماندار، ۳۰ نفر از معتمدین مردم را به هیات اجرایی معرفی می نماید که در صورت تایید صلاحیت آن ها ۹ نفر از معتمدین بعنوان هیئت اجرایی مشغول به فعالیت می شوند.

وی همچنین افزود: تعیین شعب اخذ رای و اجرای انتخابات بر عهده هیئت اجرایی حوزه های انتخابیه است ضمن اینکه فرماندار و رییس ثبت احوال نیز برای پشتیبانی و اجرا به ۹ نفر معتمد کمک می کنند.

خانه احزاب صرفا یک حزب است نه رئیس احزاب

معاون سیاسی وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به خانه احزاب اشاره داشت ، وی گفت: تصور غیر واقعی نسبت به خانه احزاب وجود دارد، برخی به اشتباه خانه احزاب را نماینده و برآیند سایر احزاب می دانند، در حالیکه خانه احزاب مثل سایر تشکل ها حاوی افرادی است که گردهم جمع آمده اند و یک تشکل سیاسی بنام خانه احزاب را پدید آورده اند.

رئیس ستاد انتخاباتی کشور همچنین اذعان داشت:‌ صرف نظر از اینکه خانه احزاب توسط چه کسانی اداره می شود(اعضای جبهه منحله مشارکت) هم در اساسنامه تشکل و هم چگونگی برگزاری انتخابات آن شبهاتی وجود داشت که توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و موارد تخلف آن به مسئولین امر ابلاغ گردید.

انتخابات مجدد در خانه احزاب

خانه احزاب یکی از احزاب موجود کشور است که مرتضوی برگزاری مجدد انتخابات خانه احزاب را دستور کار کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خواند و گفت طی صحبت ها و مذاکرات صورت گرفته با مسئولین و اداره کنندگان خانه احزاب، قرار بود موارد تخلف، اصلاح شده و انتخابات بصورت قانونی برگزار شود.

مرتضوی همچنین افزود: اساسنامه خانه احزاب باید طبق قانون تنظیم و موارد اصلاح شده به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اعلام گردد.

البته معاون سیاسی وزیر کشور بین تخلفات خانه احزاب و احزاب منحله مشارکت و مجاهدین فرق گذاشت ، وی گفت احزاب منحله مشارکت و مجاهدین تخلفات گسترده سیاسی و امنیتی انجام داده اند که منجر به تشکیل پرونده قضایی، توقف فعالیت و لغو پروانه حزب در نتیجه انحلال آن ها شده است در حالیکه در خصوص خانه احزاب ایراداتی وجود دارد که باید به واسطه مسئولین مدیران اجرایی خانه احزاب برطرف شود.

هیچ کس حق پیش شرط گذاشتن برای انتخابات ندارد

در بخش دیگری از مصاحبه رئیس ستاد انتخابات کشور به موضوع پیش شرط برخی افراد برای انتخابات اشاره کرد وی همچنین با اشاره به پیش شرط هایی که خاتمی و موسوی خوئینی ها برای نظام تعیین کرده اند، خاطرنشان کرد: خاتمی و حامیانش نمی توانند برای نظام پیش شرط تعیین کنند بلکه این نظام و قانون است که برای افراد تعیین شرط می کنند. بنابر این از آنجائی که انتخابات طبق قانون ودر چارچوب تعیین شده برگزار می شود،هیچ کس حق تعیین اگر و اما و شرط و شروط برای قانون و نظام را ندارد.

احزاب فامیلی برچیده می شوند

احزاب فامیلی یکی دیگر از موضوعاتی بود که مرتضوی از آن سخن گفت ، مرتضوی تشریح کرد ، قانون جدید احزاب به نحوی تدوین شده است که احزاب و تشکل های علاقمند به راحتی بتوانند به فعالیت سیاسی خود در بستر قانون ادامه دهند ضمن اینکه در پیش نویس قانون جدید، از تشکیل احزاب خانوادگی و فلکسی پیش گیری شده است.

در توضیح مطالب رئس ستاد انتخابات کشور نکاتی به نظر می رسد که گفتن آنها به روشن تر شدن موضوعات کمک خواهد کرد.

بدون شک انتخابات را خود مردم برگزار می کنند و در طول این سه دهه که از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی می گذرد ، سند ما در اینکه انتخابات سالم برگزار شده ، گردش احراب و جریان های فکری مختلف در قدرت بوده که خود بهترین گواه برای اثبات این مدعا می باشد. فتنه گرانی که در انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم ریاست جمهوری از ابتدا به خالی بودن پایگاه مردمی خود اشراف داشتند با ایجاد جو منفی علیه انتخابات با طرح موضوع صیانت از آرا قصد داشتند روند انتخابات را در ایران ناسالم جلوه بدهند تا بعد از انتخابات بتوانند از آن بهره برداری کنند و رای نیاوردن خود را به گردن مجریان انتخاباتی بگذارند.

دقت نظام جمهوری اسلامی ایران در صیانت از آرای مردم که برگرفته از دین مبین اسلام است در دنیا مثال زدنی است ، اصلا هویت و موجودیت این نظام با حضور و درخواست مردم شکل گرفت و خود مردم انقلاب را تا اینجا بالا آورده اند و بی شک صاحبان اصلی این ملت مردم هستند و دولت و شورای نگهبان با همیاری خود مردم همیشه سعی در برگزاری انتخاباتی سالم و رقابتی داشته است.

لزوم ساماندهی احزاب در کشور یکی از دغدغه های مردم و سیاسیون است ، احزاب باید فعال باشند و تکثر احزاب به رقابت آنها منجر می شود و سود این رقابت اگر سالم باشد به جیب ملت ریخته خواهد شد ، مشروط بر اینکه احزاب از بدو شکل گیری تا نوشتن اساسنامه و فعالیت ، از مدار قانون خارج نشوند و بدون شک حزبی که از زبان مردم سخن نگوید و پایگاه مردمی نداشته باشد نخواهد توانست رشد و فعالیت داشته باشد.

تعیین پیش شرط برای حضور در انتخابات از طرف هر شخصی محکوم است چرا که همه باید خود را ملزم به رای و اراده مردم بدانند ، همه مسئولان باید افتخار کنند که خادم ملت هستند نه اینکه برای حضور در انتخابات دنبال این باشند که مردم ناز آنها را بکشند ، مردم سرمایه اصلی این نظام هستند و همه ما موظف هستیم به خواست ملت احترام بگذاریم.

بساری از احزاب در گذشته به صورت فامیلی اداره می شد که الان هم وجود دارند ، فامیلی گری در احزاب یکی از بزرگترین آفت های کار سیاسی می باشدو مانع تکثر و نقش فعال مردم در عرصه های سیاسی خواهد بود ، متاسفانه احزاب فامیلی باعث تمرکز قدرت در یک خانواده خواهند شد و مانع رشد و پیشرفت بقیه مردم در حوزه های سیاسی خواهد بود.

در آستانه انتخابات مجلس نهم قرار داریم ، انتخاباتی که از هر حیث با آبرو و حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ارتباط است ، همه ما باید سعی در ایجاد فضای رقابت سالم انتخاباتی داشته باشیم و با پرهیز از تفرقه ، با یک دلی و همراهی بار دیگر دشمنان قسم خورده و همیشه بیدار ملت را ناامید کنند.