- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

برای نخستین بار درکشور: تعمیر گوی‌ شناور ۱۸۰ تنی در جزیره خارک

به گزارش ” عسلویه نیوز ” به نقل از روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، کارکنان واحد تعمیرات صنعتی شرکت پایانه‌های نفتی ایران، گوی شناور ۱۸۰ تنی را با امکانات محدود واحد ترابری شرکت پایانه نفتی خارک از آب به خشکی منتقل کردند.
گویهای شناور برای عملیات بارگیری نفت خام و میعانات گازی در دریا به عنوان اسکله سیار و بدون استفاده از اسکله های ثابت کاربرد دارند.
بر پایه این گزارش، گویهای شناور شرکت پایانه‌های نفتی ایران، بر اساس ضرورت در زمان جنگ در خلیج فارس استقرار و در آن دوران مورد بهره برداری قرارگرفتند.
این گویهای شناور به دلیل ساکن ماندن در شرایط سخت و شرایط جوی منطقه آسیب جدی دیدند و هم اکنون برای تعمیرات اساسی آنها اقدام میشود.
بر اساس این گزارش برای خارج کردن این گوی شناور از آب، ابتدا عملیات سبک سازی انجام و پس از آن با فضا سازی و ایجاد داک خشک، گوی از آب خارج و به خشکی انتقال داده شد.
براساس برآوردهای انجام شده، با اجرای این پروژه از سوی نیروهای شرکت پایانه‌های نفتی ایران، بیش از ۳ میلیارد ریال در حمل و جابجایی این گوی شناور صرفه جویی شد همچنین سرعت کار در مقایسه با اجرای پروژه به وسیله پیمانکار نیز بیشتر شد.
جزیره خارک از توابع شهرستان بوشهر به عنوان بزرگترین پایانه صادرات نفت ایران در فاصله ۵۷ کیلومتری شمال غرب بوشهر در آبهای خلیج فارس واقع است.