- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

بهره‌برداری از ۲ طرح فراساحلی در پارس جنوبی

به گزارش “عسلویه نیوز” به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، دو طرح فراساحلی شامل احداث آبگیر فازهای ۱۵،۱۶، ۱۷، ۱۸، ۲۰ و۲۱ و نیز خط لوله۲۳۰ کیلومتری فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در بستر آب‌های خلیج فارس طی هفته جاری وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
همه مراحل اجرایی این دو پروژه که ۵۶ ماه طول کشیده، از سوی شرکت‌های داخلی انجام شده است.
بر اساس این گزارش، طرح آبگیر پارس جنوبی برای تامین آب مصرفی فازهای ۱۵ و ۱۶، ۱۷ و ۱۸ و ۲۰ و۲۱ شامل ۱۲٫۵ کیلومتر خط لوله ۶۲ اینچی با ظرفیت آبگیری ۴۰ هزار مترمکعب در ساعت و نیز تامین آب شیرین به میزان ۵۰۰ مترمکعب در ساعت به اجرا در آمده است.
انجام ۴۲ هزار تن بتون‌ریزی، ۱۷۰ هزار قطر- اینچ لوله‌گذاری، اجرای ۱۴۳ هزار متر کابل برق، ۸۰ هزار متر طول ابزار دقیق و ۱۲۴۰ تن نصب تجهیزات، از جمله اقدام‌هایی است که برای اجرای این پروژه از سوی پیمانکاران ایرانی پروژه پارس جنوبی انجام شده است.
بر پایه این گزارش، مراحل لوله‌گذاری فازهای ۱۵ و ۱۶ به صورت دو رشته خط لوله ۱۱۵ کیلومتری (در مجموع ۲۳۰ کیلومتر) نیز تا پایان هفته جاری به پایان میرسد؛ این نخستین بخش از طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ آماده راه‌اندازی است.
اجرای این خط لوله که با تامین مالی ۳۷۷ میلیون دلاری همراه بوده است، از سوی شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری میرسد.
فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی دارای ۷۵ درصد پیشرفت در بخش خشکی است؛ به گونه‌ای که بخش خشکی این طرح شامل پالایشگاه در آذر امسال به مدار راه‌اندازی اولیه وارد می‌شود.
بخش حفاری فاز ۱۵ و ۱۶ نیز دارای پیشرفت ۶۷٫۸۰ درصدی است و تاکنون از مجموع ۹۲ هزار متر طول برنامه حفاری، ۵۱ هزار متر از آن به اجرا درآمده است.
مراحل ساخت سکوهای سرچاهی این دو فاز نیز از سوی سازندگان ایرانی به صورت قرارداد مهندسی، خرید و ساخت (EPC ) در یارد بندرعباس ادامه دارد.