- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

نیروگاه اتمی بوشهر اولین نیروگاه هسته‌ای خاورمیانه

نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان اولین نیروگاه هسته‌ای خاورمیانه ظهر امروز با حضور مقامات ایرانی و روسی رسماً به شبکه برق سراسری کشور متصل شد.

نیروگاه اتمی بوشهر دقایقی پیش با ۴۰ درصد تـوان به شبکـه سراسری برق کشور متصل شد.

این نیروگاه دارای دو پست ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت است و برق آن از طریق دو خط به پست چغادک و شبکه سراسری وصل شده است.

اواخر آبـان یـا آذر نیروگاه بوشهر به قدرت اسمی خود یعنی تولید ۱۰۰۰ مگاوات برق دست می‌یابد و آن زمان بهره‌برداری اصلی نیروگاه شمرده می‌ر‌ود.

در مراسم امروز سرگئی کرینکو رئیس روس اتم (پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر) و سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه که در راس هیئتی به ایران سفر کرده‌اند نیز شرکت دارند.

* در پیشبرد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به تحریم‌ها توجهی نداریم

در پی این موفقیت بزرگ،رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تحریم‌ها موجب قدرتمندتر شدن ایران در منطقه شده است، تأکید کرد که ما در پیشبرد برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ایمان به تحریم‌ها توجهی نخواهیم کرد.

فریدون عباسی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در کنفرانس خبری به همراه سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه که عصر امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد، در خصوص توافقات ایران و روسیه برای ساخت نیروگاههای هسته‌ای بیشتر در ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود، با بیان اینکه ما در استفاده از برق هسته‌ای جدی هستیم، گفت: ما برای رسیدن به برق هسته‌ای، چشم انداز ۲۰ هزار مگاوات را پیش‌بینی کرده‌ایم و حتما در برنامه‌ریزی آتی برای رسیدن به این میزان برق هسته‌ای غیر از اینکه به توان بومی خود تکیه می‌کنیم، علاقه‌مند به همکاری با سایر کشورها نیز هستیم.

وی افزود: تجربه خوبی که در سالهای اخیر در کار با شرکتهای روسی داشتیم، دو طرف را تشویق می‌کند که با هم همکاری بیشتری داشته باشند، لذا ما از هر پیشنهادی که منافع ملی مشترک دو کشور را تامین کند، استقبال می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه با راه‌اندازی و تکمیل کامل نیروگاه بوشهر زمینه‌های مذاکرات بیشتر بین طرفین فراهم خواهد شد، یادآور شد: ما درباره ایمنی نیروگاه‌های خود بسیار حساس و دقیق بوده و به هیچ قیمتی حاضر نیستیم استرسی به متخصصان ما در زمان دادن برای به نتیجه رسیدن پروژه‌هایمان وارد شود.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: در عین حال این زمانبندی بین ما و پیمانکار روس وجود دارد و ما مطابق برنامه‌ریزی پیش می‌رویم تا به ۱۰۰۰ مگاوات (برق نیروگاه بوشهر) برسیم که در آینده نزدیک آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت ساکنین دو روستای اطراف نیروگاه اتمی بوشهر به چه شکل خواهد بود؟ اظهار داشت: به همت مسئولین محترم استانداری و فرمانداری، مقدمات و برنامه‌ریزی برای جابجایی و اسکان مردم این دو روستا به عمل آمده است.

وی با اشاره به اینکه بودجه لازم در این خصوص پیش‌بینی شده است، اضافه کرد: اهالی محترم این دو روستا با حفظ آرامش و اطمینان از اینکه دولت خدمتگذار به فکر آنهاست با استانداری همکاری لازم را داشته باشد تا در زمان مناسبت نسبت به اسکان و جابجایی‌شان اقدام لازم به عمل آید.

وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار روس مبنی بر اینکه چرا اهمیت برنامه‌های هسته‌ای ایران از وضعیت جاری تحریم‌ها علیه ایران بیشتر است؟ اظهار داشت: هر کشور و هر مجمعی می‌تواند به هر دلیلی کشور دیگری را تحریم کند و این موضوع به کشورها مربوط نیست اما ما معتقدیم که باید از حقوقمان بهره مند شویم و زمانی که از حقوق هسته‌ای خود بهره‌مند شدیم تکالیف خود را هم عملی خواهیم کرد، همانطور که اکنون به آن عمل می‌کنیم، اگر تکلیف بیشتری وجود داشته و قانونی باشد هم به آن هم عمل خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه دانش و فناوری هسته‌ای باعث رشد صنایع ما در بخش‌های علوم پایه و مهندسی شده است، گفت: اگر تاریخچه کشورهای دارای صاحب تکنولوژی را بررسی کنیم می‌بینیم که یکی از راههای دستیابی به فناوری‌های بالاتر عبور از فناوری هسته‌ای بوده است و ایران هم شاهد دیگری بر این مدعاست.

به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت که ایران در ۱۵ سال گذشته جهش خیلی خوبی در صنایع و بویژه تحقیقات دانشگاهی داشته است و این را مرهون توجه مسئولین کشور به فناوری‌های پیشرفته که یکی از آنها انرژی هسته‌ای است، می‌دانیم.

وی بار دیگر تأکید کرد: تحریم‌های اعمال شده در چند سال گذشته علیه ایران باعث قدرتمندتر شدن ما در منطقه شده است. ما با قدرت و و قوت به کار خود در استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای ادامه می‌دهیم و به تحریم‌ها هم توجهی نخواهیم کرد.

خبرنگاری با اشاره به مصوبه سال گذشته مجلس درباره تامین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای از عباسی پرسید که سهم روسیه در این پروژه چقدر پیش‌بینی شده است؟ و آیا تحریم‌ها مانعی برای همکاری با روسیه در این زمینه نیست؟ که وی پاسخ داد: ما همکاری خوبی با روسیه و شرکتهای روسی در زمینه فناوری هسته‌ای داشته‌ایم که نمونه بارز آن بهره‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر است. از طرفی همکاری خوبی بین متخصصان دو کشور وجود داشته که این زمینه را برای همکاری‌های آتی فراهم می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در هر صورت ما درباره پیشنهادهای کشور روسیه در زمینه توسعه نیروگاههای اتمی فکر خواهیم کرد و مطمئناً با تجربه مشترک همدیگر را بیشتر از گذشته می‌فهمیم. از سوی دیگر روس‌ها نیز حاضرند در بومی سازی فناوری هسته‌ای در کشورمان کمک کنند و ما از این پیشنهاد استقبال می‌کنیم.

* همکاری ایران و روسیه در میدان نفتی آذر

در همین حال وزیر انرژی روسیه درباره همکاری ایران و روسیه در میدان نفتی آذر گفت که توسعه همکاریهای دو کشور در عرصه نفت و گاز مورد بررسی قرار گرفته و طی یک ماه آینده همکاری شرکت گازپروم نفت در توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی آذر مشخص خواهد شد.

سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه عصر امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی که در حاشیه مراسم بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نیروگاه بوشهر چه زمانی به بهره‌برداری کامل می‌رسد؟ گفت: از لحظه راه‌اندازی مقدماتی تا قدرت حدودا نامی یکسال طول می‌کشد که این یک روال معمول می‌باشد.

وی توضیح داد که می‌بایست یکسری تست‌ها و آزمایشاتی در نیروگاه انجام شود و پس از آنکه این تست‌ها و آزمایشات انجام شدند نیروگاه می‌تواند وارد قدرت نامی خود شود.

وزیر انرژی روسیه گفت: یکسری موازین و مطالبات بین‌المللی در خصوص ایمنی نیروگاه وجود دارد که آنها نیز باید رعایت شود و راه‌اندازی صعنتی نیروگاه لحظه‌ای مشخص خواهد شد که تمامی این تست‌ها و مطالبات را انجام داده و پایبند به آنها باشیم.

وی افزود: زمانی که راه‌اندازی مقدماتی را انجام دادیم و دیدیم که همه چیز برای بهره‌برداری نیروگاه آماده است آن موقع می‌توان گفت که که نیروگاه چه موقع مورد بهره‌برداری صنعتی قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال توضیح داد: نباید کاری کرد که کارشناسان نیروگاه مدت زمان این پروسه را کاهش دهند چرا که لیست این مقررات توسط قوانین بین‌المللی مشخص شده و همچنین تجربه جهانی درباره نیروگاه‌های اتمی این مسئله را اثبات می‌کند.

اشماتکو اضافه کرد: من اطمینان دارم که ما با متخصصین هسته‌ای ایرانی تمامی این کارها را با موفقیت انجام خواهیم داد تا بتوانیم در دهها سال آینده با اطمینان خاطر از این نیروگاه استفاده کنیم.

خبرنگار روسی اینترفکس با اشاره به افزایش استخراج منابع فسیلی مثل نفت و گاز از دریای خزر و برنامه‌ای که روسیه در این زمینه دارد، از وزیر انرژی روسیه پرسید که آیا در ملاقات همکاران روسی و ایرانی در این باره گفت‌‌وگویی صورت گرفته است؟ که وی به ملاقات خود با وزیر نفت ایران در روز گذشته اشاره کرد و گفت: ما در این دیدار پروژه‌های بسیار جالبی را درباره توسعه همکاریهاری دو کشور را در عرصه نفت و گاز مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه موضع منسجمی با ایران در خصوص توسعه حوزه دریای خزر داریم، افزود: ما معتقدیم که توسعه زیربنایی حوزه دریای خزر از جمله حمله و نقل مواد هیدروکربن مخصوص به هر یک از کشورهای ساحلی دریای خزر می‌شود و وزیر نفت ایران به طور مشخص به من گفتند که هرگونه توسعه امور زیربنایی در حمل و نقل مواد هیدروکربن از دریای خزر بایستی از نظر زیست محیطی مورد مطالعه و آزمایش‌های مختلف قرار گیرد و تمامی نتایج مطالعات باید به تأیید کشورهای ساحلی خزر برسد.

خبرنگاری با اشاره به اینکه اشماتکو رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه نیز است از وی پرسید چه همکاری‌های دیگری بین ایران و روسیه درباره راه و انرژی وجود دارد؟ که وی پاسخ داد: دیروز نهمین نشست کمیسیون دائمی همکاری‌های ایران و روسیه را برگزار کردیم و پس از آن پروتکل را به امضاء رساندیم و از نظر ماهوی یک اختلاف نظر هم در تدوین این پروتکل نداشتیم که در آن توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل فضا و انرژی و غیره ذکر شده است.

وی افزود: ما حتی توافق کردیم که همکاری‌های استانی و مالی و بانکی بین دو کشور را توسعه دهیم. من معتقدم نوید بخش‌ترین پروژه‌ در خصوص همکاری‌های دو کشور توسعه میدان آذر با حضور و مشارکت شرکت‌های روسی است.

وی گفت: ما اعتقاد داریم پروژه‌هایی چون افزایش بازدهی نفت در میادین نفتی ایرانی با استفاده از فناوری‌های روسی مخصوصا در میادین قدیمی و میادینی که نفت سنگین تولید می‌کنند نیز جالب توجه است و از امید و نویدبخشی خاصی برخوردار است.

اشماتکو افزود: در خصوص برق هم ما علاقه‌مند هستیم به احداث نیروگاه‌ها تا در آینده برق حاصله از این نیروگاه‌ها را صادر کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا درباره میدان آذر و حضور گازپروم نفت به توافقی با ایران دست یافتید یا خیر؟ گفت: ما با وزیر نفت ایران به توافق رسیدیم که در عرض یک ماه مشخص کنیم که آیا شرکت گازپروم نفت در توسعه و بهره‌برداری از میدان نفت آذر شرکت خواهد کرد یا خیر.

وزیر انرژی روسیه بار دیگر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای ساخت نیروگاههای اتمی دیگر در ایران دارید یا خیر؟ گفت: برنامه مربوط به توسعه نیروگاههای اتمی وقتی مشخص خواهد شد که نیروگاه اتمی بوشهر وارد مرحله بهره‌برداری صنعتی خود شود. با توجه به آنکه در جهان مسئله ایمنی نیروگاهها مورد توجه خاصی است و از طرف دیگر ایران تصمیم دارد پتانسیل و ظرفیت خودش را در این خصوص افزایش دهد باید کمی تأمل کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اعتمادی که در حین تعامل با همکاران ایرانی بدست آوردیم اعلام می‌کنم که روسیه در پروژه توسعه نیروگاههای اتمی در ایران شرکت خواهد کرد. مذاکرات ما با طرف ایرانی مدتهاست که شروع شده و متوقف نشده است.

اشماتکو در خصوص دوره تست یک‌ساله نیروگاه بوشهر نیز اظهار داشت: این مدت برابر مقررات و موازین بین‌المللی می‌باشد که ما نیز باید آن را اجرا کنیم.

وی توضیح داد: بهره‌برداری توام با گارانتی نیز به آن مفهوم است که در زمان بهره‌برداری اگر دستگاهی مشکل پیدا کند، به طور رایگان تعویض خواهد شد البته مدت گارانتی پس از بهره‌برداری صنعتی نیروگاه آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، وی در خصوص همکاری‌ روسیه با ایران در زمینه تقلیل فشارها و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز گفت:‌ رژیم بهره‌برداری از نیروگاه اتمی هر کشور به قوانین داخلی آن کشور بستگی دارد و نه قواعد بین‌المللی. متخصصین روسی نیز همه نوع همکاری را با متخصصان ایرانی در زمینه ایمنی نیروگاه خواهند داشت و ما هیچ نوع تهدیدی را در مقابل بهره‌برداری ایمن و صلح‌آمیز از نیروگاه بوشهر نمی‌بینیم.

*به دنبال ایجاد تاسیسات چند منظوره در کشور هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان همچنین در گفت و‌گو با خبرنگار اعزامی فارس گفت: به دنبال ایجاد سایت‌های هسته‌ای جدید با کارایی چند منظور در استان‌های کشور هستیم.

فریدون عباسی در خصوص نتایج درخواست مطالعات از وزارت نیرو پیرامون مکان‌یابی سایت‌های جدید هسته‌ای گفت: ما در کشور به دنبال مطالعات اولیه برای استقرار تاسیسات هسته‌ای می‌باشیم که یکی از این تاسیسات احداث نیروگاه جدیدی با توانایی‌های متفاوت است.

وی افزود: باید بحث‌های زمین شناسی، جمعیتی، محیط زیستی و همه ملاحظات برای ساخت تاسیسات صنعتی و به خصوص هسته‌ای را مد نظر داشت.

رئیس سازمان انرژی کشورمان با ذکر این نکته که این تاسیسات می‌تواند چند منظوره باشد، یادآور شد: یعنی یک رآکتور می‌تواند با توان پایین‌تر تولید رادیودارو و تحقیقات هسته‌ای را نیز انجام دهد و همچنین در کنار آن یک مرکز تابش گاما داشته باشیم، درست مانند آن چه در تهران وجود دارد.

عباسی یادآور شد: اگر بتوانیم سایت‌های چند منظور با اهداف بلند مدت ۵۰ ساله و با در نظر گرفتن افزایش رشد جمعیت و نیاز جمعیتی به انرژی داشته باشیم بسیار مفید خواهد بود که برای این منظور این تاسیسات را داشته باشیم.

وی همچنین در خصوص اظهارات مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد عدم اطلاع رسانی پیرامون ایجاد ۵ سایت جدید در ایران گفت: ما هیچ چیزی پنهانی از آژانس نداریم و هر گاه به نتیجه رسیدیم و برای انتخاب سایت بودجه‌ای را تصویب کردیم به آژانس اطلاع خواهیم داد.

* ایمنی نیروگاه بوشهر اولویت نخست

در همین خصوص، شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران (پیمانکار ایرانی پروژه ساخت و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر)  در بیانیه‌ای که به مناسبت بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه بوشهر منتشر کرد، حداکثر ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر را اولویت اول این شرکت خواند.

شرکت مذکور در این بیانیه ، حفظ آمادگی و آموزش مستمر کارکنان، ارتقاء عملکرد فنی تجهیزات و سیستم‌های نیروگاه و استفاده از تمامی ظرفیت‌های فنی، مهندسی و تحقیقاتی صنایع و دانشگاههای کشور را در سرلوحه اقدامات این شرکت خواند.

در این بیانیه همچنین آمده است: امروز با پایان مراحل ساخت و راه‌اندازی، شاهد شروع بهره‌برداری مقدماتی از اولین نیروگاه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و اتصال آن به شبکه سراسری برق کشور هستیم، دستاورد بزرگی که در سایه سالها پایداری ملت ایران در مقابل تمام تحریم‌ها و فشارهای ناعادلانه بین‌المللی و تلاش مستمر نیروهای متخصص بدست آمده است.

شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی با اشاره به توجه و تأکید سازمان انرژی اتمی به رعایت اصول و ضوابط ایمنی در تمام مراحل این پروژه ملی یادآور شده است: با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد این نیروگاه، دستیابی به بالاترین سطح ممکن از ایمنی هسته‌ای در سر تاسر دوران بهره‌برداری اولویت اول این شرکت به عنوان نهاد مسئول بهره‌برداری از این نیروگاه میباشد.
رعایت الزامات ایمنی هسته‌ای به گونه‌ای است که اطمینان حاصل شود از کارکنان، مردم و محیط زیست در قبال هرگونه پیشامد احتمالی به بهترین شکل ممکن حفاظت میشود.

این بیانیه خاطرنشان میکند: در این راستا حفظ آمادگی و آموزش مستمر کارکنان، ارتقای عملکرد فنی تجهیزات و سیستم‌های نیروگاه، استفاده از تمامی ظرفیت‌های فنی، مهندسی و تحقیقاتی صنایع، دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور و همکاری نزدیک با سایر کشورها و مجامع بین‌المللی از قبیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه جهانی بهره‌برداران هسته‌ای در سرلوحه اقدامات این شرکت قرار دارد.