- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

ایران مخالفت توقف غنی سازی است

طبق یک نسخه از نامه ای محرمانه از یک مقام عالیرتبه ایرانی، یک پیشنهاد جدید از جانب ایران برای دیدار با قدرتهای جهان ولی این بار بدون پیش شرط هایی از سوی این کشور مطرح شده است.

این گزارش افزود: نامه محرمانه ای که یک نسخه آن در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته است، جزئیات آنچه را که ایران برای گفت‌وگو درباره آن با آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان آمادگی دارد، مطرح نکرده است. اما ظاهرا این بار با پیشنهادات پیشین برای گفت‌وگو با غرب تفاوت دارد و از درخواست هایی را که ۶ کشور بی درنگ آن ها را رد می کنند، عنوان نکرده است.

بنا بر این گزارش، در نامه ای که ظاهرا “سعید جلیلی” دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران به “کاترین اشتون” مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است، آمده: ایران آمادگی همکاری در زمینه‌های منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و همکاری های هسته‌ای صلح آمیز را دارد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود درباره این نامه نوشت: ایران به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که آمادگی دارد تا گفت‌وگوهای جدید هسته‌ای را از سر بگیرد، اما از حقوق خود در مباحثات هسته ای با غرب عقب نشینی نخواهد کرد.

بنا بر این گزارش، در نامه سعید جلیلی به اشتون که به زبان انگلیسی نوشته شده است، آمده است: این گفت‌وگوها می‌تواند به محض آمادگی شما آغاز شود. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که یک گفت‌وگو و مذاکره صرف، تنها راه برای رفع عدم درک موجود در تمام زمینه ها است.

بر اساس این گزارش، سعید جلیلی همچنین در این نامه از “ضرورت دستیابی به راه‌حلی جامع و مذاکره شده در دراز مدت برای هر دو طرف است”.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین تأکید کرده است: هرگونه اقدامی که به محرومیت حقوق کشورها از جمله کشور ایران شود، غیرقابل قبول خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک طرف فعال در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای همواره معتقد بوده و هست که درک حقوق قانونی در کنار تعهدات بدون هیچ گونه تبعیض، ضرورت است.

نامه جلیلی به اشتون همچنین تأکید می کند: ایران آمادگی دارد تا با دیگر کشورها در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای همکاری کند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود نوشت: این نامه نشانه موافقت احتمالی با درخواست‌های ۶ کشور است؛ درخواست‌ها مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی به نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای اش پرداخته و تردیدها درباره اینکه ممکن است این برنامه به ساخت سلاح هسته‌ای منجر شود را برطرف سازد.

بر اساس این گزارش، تهران اوایل ماه جاری میلادی از گروهی از مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت به عمل آورده بود تا از سایت‌های هسته‌ای این کشور بازدید کنند. این بازدید شامل راکتوری که در دست ساخت است و به محض بهره‌برداری پلوتونیوم تولید می‌کند، نیز می شد. ایران همچنین اعلام کرده بود که آمادگی دارد تا برخی اتهامات تسلیحاتی که به این کشور نسب داده شده است را به بحث بگذارد. ایران همچنین اعلام کرده است که تمایل دارد تا محدودیت های قبلی برای نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای این کشور را نیز بردارد و چنانچه تحریم‌های سازمان ملل حذف شود، این برنامه را تحت کنترل کامل آژانس در آورد.

این گزارش ادامه داد: اما چنانچه تهران بر ادامه غنی‌سازی خود اصرار ورزد، این شرایط محقق نخواهد شد. در حالیکه “یوکیو آمانو” مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از نشانه‌های آمادگی بیشتر از جانب ایران برای همکاری های گسترده تر استقبال کرده است، به همراه دیپلمات‌های غربی اعلام کرده که ایران راه طولانی را برای رفع تردیدهای بین المللی درباره بلندپروازی های هسته‌ای خود باید بپیماید.

این گزارش همچنین افزود: نامه جلیلی که تاریخ آن به ۶ سپتامبر (۱۵ شهریورماه) بر می گردد، تهران را در این مسیر جلو نمی برد، مگر اینکه ایران لحن سنجیده تری اتخاذ کند و آمادگی برای گفت‌وگو درباره موضوعات هسته‌ای اعلام شود.

آسوشیتدپرس اعلام کرد: این نامه نیز همچون مکاتبات پیشین از جانب ایران همچنان اصرار دارد دیگر مسائل مبهم از جمله “موضوعات اقتصادی، عدالت، توسعه، صلح و امنیت بین المللی” در مذاکرات جدید مطرح شود.

بنا بر این گزارش، این نامه همچنین به طور خاص تأکید دارد که ایران شدیدا مخالف درخواست‌های ۶ کشور مبنی بر کنار گذاشتن و یا در حداقل ممکن توقف غنی‌سازی هسته‌ای است.

بر اساس این گزارش، این نامه که خطاب به کاترین اشتون نوشته شده است پاسخی به نامه ماه ژوئیه اشتون به جلیلی است که شرایطی را تعیین کرده بود که تحت آن ۶ کشور آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات با ایران اعلام کرده بودند.