- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

شمارش معکوس برای تولید گاز در بزرگترین فاز پارس جنوبی

پیمانکاران و سازندگان ایرانی، عملیات نصب سومین جکت بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی، فاز ۱۲ را آغاز کردند.

به گزارش عسلویه نیوز به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، پس از ساخت موفقیت‌آمیز پایه سکوهای سرچاهی به دست پیمانکاران ایرانی ، مراحل نصب سومین جکت فاز ۱۲ پارس جنوبی آغاز شد. این در حالی است که لوله‌گذاری خط اول این فاز به طول ۱۴۹ کیلومتر نیز روز گذشته پایان یافت .

مجری طرح فاز ۱۲ پارس جنوبی در شرکت نفت و گاز پارس ضمن با اهمیت خواندن دستیابی ایران به دانش فنی ساخت و نصب جکت ها و سکوهای دریایی ، از اجرای مراحل نصب سومین جکت  فاز ۱۲ تا ۵ هفته آینده خبر داد و گفت: این جکت دو هزار تنی در عمق ۷۰ متری آبهای خلیج فارس و در نزیکترین فاصله به خط مرزی آبی با کشور قطر در میدان مشترک پارس جنوبی نصب می شود.

سلیمان فهیمی افزود: بلافاصله پس از نصب این جکت بزرگ، مراحل حفاری بر روی این سکو توسط  شرکت  پتروپارس آغاز خواهد شد.  وی با بیان اینکه مراحل حفاری ۱۲ چاه سکوهای A و Bتوسط دو دکل حفاری دریایی در حال انجام است افزود: بخش حفاری این فاز از سرعت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار است .

فهیمی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده در شرکت نفت و گاز پارس، یک سکوی اقماری دیگر پس از اجرای جکت سوم به منظورجلوگیری از افت تولید احتمالی چاهها درزمان بهره‌برداری و با هدف دستیابی کامل به تولید روزانه ۳ میلیارد مترمکعبی گازدر فاز ۱۲ نصب خواهد شد.

وی با اشاره به پیشرفت مناسب ۶۲ درصدی بخش دریایی فاز ۱۲ از اتمام مراحل توسعه این فازگازی تا شهریور ماه سال ۱۳۹۱ خبر داد و گفت : با توجه به سرعت قابل توجه پیشرفت بخش فراساحل در بخش عرشه‌ها و خطوط لوله دریا، تکمیل این بخش از طرح با کیفیت مناسب و در زمان موردنظر انجام خواهد شد.

مجری فاز ۱۲ با تاکید بر اینکه بهترین کالاها برای ساخت و اجرای فاز ۱۲ خریداری شده ست افزود: لوله‌های ۳۲ اینچی دریایی این فاز به طول۴۵۰ کیلومتر به طور کامل تهیه شده و مراحل پوشش‌دهی و نصب در دریا را پشت سر می‌گذارند.

وی با اشاره به انتقال تکنولوژی توسعه میادین گازی به کشور گفت: شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار توسعه این فاز ، سالها در کنسرسیوم های بین المللی حضور داشته و از توان مطلوبی در توسعه فازهای گازی برخوردار است. طرح توسعه فاز ۱۲ با هدف تولید روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز طبیعی جهت تزریق به خط لوله ششم گاز کشور و یا تحویل بخشی از آن به صورت غنی و ترش به واحدهای تولید گاز مایع صادراتی (ال ان‌ جی) ، تولید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوکرد در سایت دوم منطقه ویژه پارس در دست اجراست.