- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

پارک ملی دریایی نایبند توان تبدیل شدن به منطقه توریستی اقتصادی را دارد

عسلویه نیوز ، مدیردفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پارک ملی دریایی نایبند واقع در جنوب کشور به دلیل نزدیکی به منطقه اقتصادی عسلویه و اکوسیستم منحصر به فرد ، مکان مناسبی برای جذب توریست و گردشگر است.

امید صدیقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با بیان اینکه پارک ملی دریایی نایبند پتانسیل و توان تبدیل شدن به منطقه توریستی اقتصادی را دارد افزود: در پی مطالعاتی که بر روی ظرفیت منطقه از لحاظ جذب توریست صورت گرفته قرار شد طرح ساماندهی توریسم و اکوتوریسم در آن اجرا شود.
پارک ملی دریایی نایبند که در ۳۲۰ کیلومتری بوشهر و ۱۲ کیلومتری منطقه اقتصادی عسلویه واقع شده و حدود ۴۹ هزار و ۸۱۵ هکتار مساحت دارد، اولین پارک ملی دریایی کشور محسوب می شود.
در این پارک گونه های مختلف پستانداران و موجودات دریایی وجود دارد که برخی از آنها در خطر انقراض است.
گونه هایی مانند جبیر ، پرندگان شکاری ، هوبره که از ارزش اقتصادی زیادی برخوردار است ، کبک ، تیهو ، آبسنگ های مرجانی که دارای ارزش بین المللی زیادی است ، جنگل های حراء ، لاک پشت های دریایی منحصر به فرد ، دلفین ها و نهنگ ها از جمله گونه های گیاهی و جانوری این منطقه است.
صدیقی اظهار داشت: منطقه حفاظت شده نایبند به دلیل نزدیکی به منطقه اقتصادی عسلویه و اکوسیستم منحصر به فرد، دارای پتانسیل بسیار خوب فعالیت اقتصادی است.
مدیردفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای این طرح می تواند با دو هدف فعالیت اقتصادی و ساماندهی منطقه حفاظت شده پارک ملی دریایی نایبند صورت گیرد؛ زیرا می توان درآمد حاصل از جذب توریست را صرف حفاظت آن منطقه کرد.
وی ادامه داد: به دلیل شرایط خاص از لحاظ دارا بودن اکولوژی بالا، زیبایی منحصر به فرد و نزدیکی به منطقه اقتصادی عسلویه طرح ساماندهی توریسیم و اکوتوریسم در آن به صورت پایلوت اجرا می شود.
صدیقی گفت: منطقه عسلویه جایی برای تفرج ندارد؛ بنابراین اهالی و کارکنان آن منطقه برای گذران اوقات و فراغت خود وارد منطقه حفاظت شده نایبند می شوند و بدون توجه به زیستگاه طبیعی اقدام به برپا کردن آتش می کنند و یا باعث از بین رفتن درختان حرا می شوند.
مدیر دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با اجرای این طرح هم منطقه از خطر نابودی نجات می یابد و هم درآمد اقتصادی حاصل از جذب توریست صرف نگهداری و آبادانی آن می شود.
به گفته وی ایجاد اشتغال و درآمد زایی برای افراد بومی و ساحل نشینان از دیگر مزایای این طرح است.
صدیقی با بیان اینکه مطالعات این طرح در حال شکل گیری است و در حال تهیه اهداف و شرح خدمات آن هستیم گفت: می توان این منطقه را با کاربری صنعتی، ‌توریستی و حفاظتی ساماندهی کرد.