- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

مشارکت کنندگان فعال فتنه ۸۸ تأیید صلاحیت نخواهند شد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود در خصوص حضور خواص مردود و ساکتین در برابر فتنه ۸۸ در انتخابات مجلس نهم اظهار داشت: معانی سیاسی که از سوی گروه‌ها و اشخاص مطرح می‌شود در حیطه تخصصی ما نیست و درباره آن اظهارنظر نمی‌کنم.

وی که به سؤال خبرنگار فارس پاسخ می داد افزود: رفتار نامزدها باید بر اساس قانون و مقررات باشد و قطعا کسانی که در فتنه مشارکت و حضور جدی داشتند بر اساس قانون انتخابات برای حضور آنها منع وجود دارد.

وی در عین حال با بیان اینکه درباره تعریف خواص مردود و ساکتین که تعابیر سیاسی هستند اظهارنظر نمی‌کند متذکر شد که مصادیق این دو تعبیر پس از آنکه نامزدها ثبت نام کردند و پس از بررسی اظهارنظر خواهد شد.

خبرنگاری از شورای نگهبان سؤال کرد که آیا این شورا برای بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده دسته بندی خاص مدنظر است که وی پاسخ داد:‌ ابدا؛ هیچگونه دسته بندی برای بررسی صلاحیت افراد وجود ندارد.

کدخدایی افزود: ملاک برای بررسی صلاحیتها مواد ۲۸ تا ۳۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و رفتار و عملکرد خود فرد است.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص صلاحیت افراد دارای تابعیت دوگانه اظهار داشت: طبق قانون مدنی کسانی که دارای تابعیت دوگانه هستند نمی‌توانند به مصادق امور سیاسی نائل شوند.

کدخدایی در عین حال از توضیح درباره مصادیق تابعیت دوگانه خودداری کرد و گفت که هرکس اعلام کند دارای تابعیت دوگانه است رد صلاحیت می‌شود اما ملاک برای شورای نگهبان همان تابعیتی است که فرد در فرم ثبت نام اعلام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد که در دوره‌های گذشته مواردی بوده که صلاحیت افراد به دلیل داشتن تابعیت دوگانه تأیید نشده اما در پاسخ به خبرنگاری که خواستار توضیح بیشتر درباره مصادیق تابعیت دوگانه و اظهارنظر درباره داشتن گرین‌کارت شده بود اظهارنظر در این زمینه را به وزارت امور خارجه و وزارت کشور محول کرد. /فارس