- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

عملیات اجرایی احداث فاز دوم بندر پتروشیمی پارس آغاز شد

 

مدیر طرح های ساختمانی و زیربنایی عسلویه با بیان اینکه طراحی این عملیات پیچیده از سوی مهندسان توانمند ایرانی و با نظارت شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی از شهریور ماه سال جاری آغاز شده است، افزود: پروژه ساخت اسلکه و موج شکن طرح توسعه فاز دوم بندر صادراتی پارس به منظور افزایش ظرفیت اسکله ای صادرات محصولات جامد شامل اوره و آمونیاک اجرا می شود.

مهندس پرویز خیلایی ادامه داد: با اجرای این عملیات، یک موج شکن به طول ۹۹۲ متر و طول پهلوگیری ۶۰۰ متر احداث می شود؛ با ساخت و بهره برداری از این پروژه مهم، قابلیت پهلوگیری شناورهای تا ظرفیت ۶۰ هزار تن فراهم می شود.

وی در باره ویژگی های برجسته اسکله بندر صاراتی فاز دوم پارس، تصریح کرد: در اجرای این پروژه از اقتصادی ترین نوع روش (روش بلوک بتنی وزنی) ساخت اسکله در کشور استفاده شده است که بیش از چهار هزار و ۴۰۰ بلوک مختلف ساخته و نصب خواهد شد.

خیلایی یادآور شد: یکی از خبره ترین گروه های غواصی کشور، عملیات شن ریزی در زیر بلوک های بتنی را در عمق ۱۲تا ۱۷ متری دریا در فاصله سه کیلومتری ساحل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام می دهد.

مدیر طرحهای ساختمانی و زیربنایی عسلویه در باره اهمیت رعایت امور ایمنی در اجرای پروژ های صنعت پتروشیمی کشور، یادآور شد: با توجه به شرایط خاص کار در عمق زیاد دریا، تمام عملیات اجرایی پروژه یاد شده زیر نظر گروه HSEQ شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی راهبری و انجام می شود.

خیلایی در باره روند عملیات پروژه یاد شده گفت: به منظور افزایش ارائه خدمات به شناورهای فله بر با تناژ در منطقه ویژه پارس، احداث تاسیسات پهلوگیری در دستور کار قرار گرفت، از این رو طراحی براساس پهلوگیری شناورهای تا ظرفیت ۶۰ هزار تن با طول ۲۴۵ متر و عرض ۳۲ متر و آبخور حداکثر ۵/۱۲ متر انجام شده است.

وی توضیح داد: در مطالعات مهندسی برای جانمایی محل اجرای پروژه متغیرهای اقلیمی و بومی مهم منطقه مانند معیار آرامش و حرکت آب، وضعیت امواج در منطقه و سطوح جزر و مد مورد مطالعه دقیق فنی و مهندسی قرار گرفته است و در نهایت نقطه ای در منتهی الیه غرب اراضی فاز دوم بندر پتروشیمی انتخاب شد.

خیلایی افزود: مطالعات جانمایی با هدف ایجاد سه پست اسکله برای خدمات رسانی به شناورهای ۷۰ هزار تنی فله بر و همچنین احداث بازوی موج شکن برای ایجاد آرامش در محل اسکله ها انجام شده است، البته طرح یاد شده این قابلیت را دارد که با توجه به میزان نیازهای فعلی اجرای پست اسکله سوم به آینده موکول شود.

مدیر طرح های ساختمانی و زیربنایی عسلویه یادآور شد: به طور کلی جانمایی بازوهای موج شکن به گونه انجام شده که تردد شناورها به سمت محل پهلوگیری و همچنین خارج شدن آنها از حوضچه با مشکل خاصی همراه نشود و همچنین حداکثر آرامش در محل اسکله ها ( به ویژه پست اسکله اول ) تامین شود.

خیلایی گفت: با روند فعلی عملیات اجرایی، پیش بینی می شود بهره برداری پروژه احداث فاز دوم بندرصادراتی پتروشیمی پارس اواخر سال ۹۰ تحقق یابد.