- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

آیا عسلویه خط قرمز است؟

یا لطیف

چند روز قبل شاهد یک حادثه ای در شهرمون بودم که باز هم افسوس و دریغ برایمان به ارمغان آورد ، با مروری به برخی از سایتها و روزنامه ها ، خبرنگارانی حرفه ای با نوشته های هنرمندانه خود سطرهایی پدید می اورند تا اندک تاملی از حادثه بوجود آمده را به رخ دیگران و خوانندگان بکشانند

((دخترک لالایی میخواست ؛ لالایی مادر برای آنکه در نبود پدر ارام بگیرد اما افسوس که در غروب مه گرفتی زندگی کوتاهش هیجکس گریه اش راا نشنید نه دست مهربانی و نه آغوش گرمی که غم کودکانه بی پدری و دوری مادر را بگیرد . همه لحضه های زندگی تلخش همراه بود وبس ؛ چرا او نباید دوباره زندگی داشته باشد))

آری این مطلب ، دختر بچه ای بنام (( ندا )) در روزنامه های سراسری منتشر شد که باعث جریح دار شدن احساسات و عواطف مردم شود و بعد از آن :

رئیس پلیس تهران – مسئولان عالی رتبه – دادستانی کل کشور – چند تن از نمایندگان مجلس و مسئولان نهادها ، همه و همه ؛ مجازات عاملین پرونده (( ندا )) و همچنین رسیدگی فوری به پرونده کودک بی گناه را در دستور کار قرار بدهند .

تما م شد ، با مجازت مسبب حادثه در مرگ ندا ، و پاسخ داده شد به افکار عمومی مردم .!

———-

اما چرا نباید از حوادثی که قابل پیش بینی هستند ، رسیدگی فوری نشود همه و همه ؟

چرا نباید زندگی دو باره به ((نداهای )) دیگر ندهیم ؟

وقتی همه شرایط برای نجات یک انسان میسر باشه چرا سهل انگاری چرا بی تفاوتی؟

همین اتفاق در گوشه ای دیگر از این کشور پهناور و عظیم ایران در شهر عسلویه که به عنوان پایتخت و قطب اقتصادی ایران نامیده شده رقم خورد اما مسببین ان یک فرد نیست ، بلکه گروهی مدعین خدمتگزاری بخاطر عدم احساس مسئولیت .
شهر عسلویه که بزرگترین میدان ذخایر گازی و پتروشیمی جهان در خود جای دارد؛ اما متاسفانه مردم بومی منطقه عسلویه یکی از آلوده ترین حوزه های دنیا را دارند تجربه و لمس میکنند
بدون هیچ گونه زیر ساختهای اساسی.
حادثه به این صورت بوده که ؛
خانواده ای بخاطر فرار از آلودگی خفه کننده ای که در شهر شاهد هستیم دل به طبیعت و به خارج از شهر میزنند. در هنگام برگشت جاده های شلوغ و کم عرض متاسفانه ماشین از مسیر منحرف و حادثه ناگواری پیش می اید
حوالی ساعت ۱۸ بود ماشینی که مصدومین حادثه یک زن مینسال دوبچه کوچک و دو نوجوان که همگی در قسمت وانت ماشین بودند آنها را به بهداری عسلویه میرساند
از انجا که درمانگاه عسلویه توان پذیرش و درمان اولیه اینطور حوادثی نداشته به همین خاطر همه مصدومین بجز دختر بچه که شرایط دختر بچه طوری بود که امکان جابجایی نبود ، به بهداری شرکت منطقه ویپژ و با تعلل با ماشین های شخصی اعزام شدند و بعد از ان هم به شهرستان با فاصله ۶۰ کیلومتری و شلوغی جاده ها همراه بود
و ان چیزی که در این بین شاهد بودیم خبری از امبولانس یا پزشک همراه بیمار نبود
دختربچه هفت ساله که جسم نحیف ان روی تخت بود به علت نبود امکانات پزشکی و تلاش پزشکان متاسفانه بعداز دو ساعت دست و پنجه نرم کردن با مرگ تسلیم مرگ شد
با مشاهده این صحنه و نبود امکانات پزشکی و دکترای متخصص ناخوادگاه قطرات اشکم سرازیر شد چرا که صورت زیبای دخترم که هم سن و سال اوست با آن بازی های کودکانه و نشاط کودکی جلوی چشمم آمد روحت شاد عزیزم ، بازی با فرشتگان را تجریه کن )
آن چیزی که می توان خیلی وقتها ؛ جواب سوالهایمان داده شود
اما کوتاه نظری مسئولین به خواسته به حق مردم متاسفانه هنوز این حواث تکرار وسوالها و کاش ها در اذهان مردم پابرجا ،
که دختر بچه هفت ساله اینطوری با دنیا خود خداحافظی کند و با خانواد هایی که بخاطرنبود بیمارستان از انواع بیماریها ی مضمن و هزینه های کمرشکن برای معالجه خود در شهرستانها خرج میکنند
تصادفات و آلودگی پیش کش، چه بسا مصدومین همین حادثه خصوصا آن دختر بچه ، اگر کادر متخصص و امکانات پزشکی بود و همچنین اموبلانس های مجهز بود امیدی به زندگی دوباره بود
– بخش عسلویه بالغ بر ۳۰ هزار نفر مردم بومی و بیش از ۵۰ هزار نفر کارگر که در عسلویه ساکن ومشغول بکار هستند اما فقط عسلویه یک درمانگاه دارد آن هم در حد معالجه سرپایی.
وقتی که شرکت نفت یک هواپیمایی برای حالتهای اورژانسی در نظر گرفته است ( البته برای مدیران اجرایی شرکت نفت ) که هزینه های این سفر شامل اجاره هواپیما، بنزین، استهلاک، اورهال، خدمه و خلبان، خدمات فرودگاهی و… همگی از جیب منطقه ویژه پرداخت شده است. آیا بهتر نبود در یک مسیر قانونی، طرح های بر زمین مانده و متوقف شده دولت احمدی نژاد برای تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی عسلویه اختصاص می شد؟ . و یا اینکه جان مردم هیچ ارزش ندارد و در مراحل بعدی قرار دارد؟
* در تهران بخاطر آلودگی به بیماران وضعیت هشدار اعلام میکنند ، همان روز از طریق رسانه ها اعلام میکنند کمیته مربوطه تشکیل میدهند و بعضا شهر را تعطیل میکنند.
چرا درعسلویه که آلودگی بمراتب صنعتی و شیمایی تر می باشد و جزء ۵ شهر آلوده جهان شناخته شده هیچ گونه بیانه ای درخصوص آلودگی و سنجش هوا و در صد مرگ و میر وعوارض آلایندگی و حوادثی که معضلی همیشگی برای مردم عسلویه شده است در رسانه ها اعلام نمیشود که مسولین به خود بیایند و در رفع آن برنامه ریزی اساسی داشته باشند؟
آیا عسلویه خط قرمز است؟
همایش توسعه پایدار یکپارچه و دانایی محور که افق برتر منطقه را رصد میکند که هر ساله توسط شرکت منطقه ویژه که برگزار کنندگان و حامیان آن از وزارت نفت ، دانشگاههای معتبر داخلی و موسسات عالی در منطقه ویژه پارس برگزار میگردد با هزینه های میلیاری و نمونه آن دادن سه روز مرخصی برای چندین صد نفر از کارکنان شرکت منطقه ویژه جهت هر بهتر استقبال از مدعووین با هزینه های هنگفت تشریفاتی و مهمتر از آن ، مقاله هایی که در این همایش ارائه میشود سندی بر آلودگی و ضعیت وخیم زیست محیطی و تاثیرات صنعتی بر بافت اجتماعی مردم میباشد:
که عناون برخی از این مقاله ها به شرح ذیل است :

* بررسی عوامل مخرب محیطی تأثیرگذار بر اکوسیستم جنگل های مانگرو
* اهمیت ایجاد سیستم مرکزی تصفیه فاضلاب جهت منطقه ویژه انرژی پارس
*بررسی آلودگی آب و رسوب دریا به فلزات سنگین Ni, Pb, Cr, Zn و Co در منطقه عسلویه خلیج فارس
*بررسی آلودگی آبهای ساحلی و رسوبات ناشی از فعالیت فازهای مختلف
* بررسی اثرات پساب های منطقه پارس جنوبی بر ماکروفوناها و اپی فوناهای منطقه کم عمق ساحلی
* بررسی اثرات پساب های منطقه پارس جنوبی بر محیط زیست دریایی
* بررسی انطباق پویا ی اجتماع محلی با طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
* بررسی تنوع زیستی در محدوده سایت دو منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
* بررسی عوامل مخرب
* بررسی مقادیر حد مجازهای تخلیه آلاینده ها در پسابهای تولیدی صنایع گازی و پتروشیمیایی به اکوسیستم دریایی خلیج فارس
* بررسی آلودگی آبهای ساحلی و رسوبات ناشی از فعالیت فازهای مختلف
* بررسی اثر توسعه بازاریابی الکترونیک بر توسعه پایدار
* بررسی اثرات اجتماعی قطب های رشد صنعتی بر توسعه پایدار محلی
* بررسی اثرات صنعتی بر توسعه پایدار محلی
* بررسی تصفیه پذیری پساب های روغنی پالایشگاه گاز
* بررسی نقش مناطق ویژه اقتصادی بر الگوی توسعه پایدار استانهای میزبان
* بررسی نقش و اهمیت مدیریت حفاظتی آثار تاریخی
* به کارگیری فناوری نانو در کاهش آلاینده های صنعتی در جهت پیشگیری از آسیب¬های
*بهره گیری از درس آموخته ها در راستای توسعه پایدار ، یکپارچه و دانایی محور
* تبدیل سواحل به مراکز صنعتی و شهری، عامل شکنندگی تعادل های زیستی خلیج فارس
* تدوین و طراحی مکانیسمها و استراتژیهای خاص بمنظور ایجاد فضای مناسب برای جذب سرمایه های خارجی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس . و سوال اینجاست چه اقدام فیزیکی و قابل مشاهده در جهت بهبود شرایط زیست محیطی و تعامل سازنده با مردم بومی منطقه صورت گرفته است ؟
ایا بجای برگزای این همایش که صرفا تبلیغی برای منطقه ویژه میباشد
اختصاص هزینه این همایش به تکمیل بیمارستان رها شده عسلویه که برای مردم منطقه عسلویه حیاتی میباشد میسر نیست؟
((به افق توسعه پایدار فکر می کنیم ، پیشرفت صنعت بدون انسانیت ))

– بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد سهام شرکتهای پتروشیمی مستقر در عسلویه مختص سازمان تامین اجتماعی می باشد
بیش از ۱۳ هزار نفر در عسلویه زیر پوشش تامین اجتماعی هستند
ایا حق ما مردم این منطقه نیست که در قبال پولی که به سازمان تامین اجتماعی میدهند خدمات درمانی درخور شانشان دریافت نمایند.

منبع: www.javan-as.blogfa.com [1]