- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

رئیس قوه قضاییه: ۵ نفر از متهمان پرونده فساد مصداق “مفسد فی الارض” هستند

رئیس قوه قضاییه گفت: ۵ نفر از متهمان این پرونده حسب کیفرخواست صادرشده مصداق ماده یک و دو قانون اخلالگران نظام اقتصادی کشور و نیز ماده چهار قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که مربوط به مفسدان فی‌الارض است، تشخیص داده شده‌اند و درخواست مجازات‌های مربوط در این خصوص شده است.

به گزارش اداره کل روابط ‌عمومی و تشریفات قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تقدیر از حضور قاطع و باصلابت و توأم با بصیرت و آگاهی قشرهای مختلف مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اعلام کرد: دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی انشاالله امتداد حضور آگاهانه و باصلابت مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن را در انتخابات مجلس شورای اسلامی محکم‌تر و باصلابت‌تر از هر انتخاباتی مشاهده خواهند کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: دشمنان نظام و کشورهای غربی به خوبی دریافته‌اند که حضور مردم در صحنه‌های دفاع از انقلاب و کشور و رهبری نظام خود همیشگی است و تبلیغات منفی دشمنان اثری در استقامت و حضور مردم ایران نخواهد داشت.

آملی لاریجانی با اشاره به تلاش دشمنان پیش و پس از برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن برای مأیوس نشان دادن مردم و کمرنگ جلوه دادن حضور آنان در راهپیمایی اظهار داشت: حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پیام روشنی داشت و به غربی‌ها نشان داد که مردم همواره اتحاد، همدلی و انسجام خود را حفظ و از نظام و کیان اسلامی و ارزش‌هایی که برای آن انقلاب کرده‌اند دفاع خواهند کرد و تلاش غربی‌ها برای تهاجم فرهنگی در ایران را بی‌اثر خواهند کرد.

وی افزود: غربی‌ها بخوبی دریافته‌اند که تحریم‌ها و تهدیدهای آنان در عزم، اراده، انسجام و بصیرت مردم مسلمان ایران تاثیری ندارد.

آملی لاریجانی تأکید کرد امیدواریم در صحنه انتخابات نیز این حماسه باشکوه باردیگر تکرار شود.

رئیس دستگاه قضایی با اشاره به این‌که تشخیص افراد اصلح و رأی دادن به آنان بسیار مهم است، افزود: با این حال حضور گسترده مردم در انتخابات بسیار عمیق‌تر و مهم‌تر است و به دنیا نشان خواهد داد که نظام اسلامی ایران برپایه رای مردم است و امور کشور برحسب رای مردم در جریان است.

وی تأکید کرد:‌ برخلاف تمام تبلیغات بوق‌های تبلیغی صهیونیستی و استکباری در خصوص مسائل مربوط به حقوق بشر و انتخابات در ایران، به طور میانگین سالی یک بار انتخابات در کشورمان برگزار می‌شود در حالی که برخی کشورهای مورد حمایت غربی‌ها تا به حال رنگ هیچ انتخاباتی را به خود ندیده‌اند و ما متاسفیم که نظام‌های صهیونیستی و استکباری با قدرت‌های شیطانی خود کشور و نظام ما را به عدم رعایت حقوق بشر و دموکراسی متهم می‌کنند.

رئیس قوه قضاییه اظهار داشت:‌ ملت و نظام اسلامی ایران با توکل بر خدا تمام فشارها را با حضور در صحنه‌های حساس خنثی خواهند کرد و حضور در انتخابات مجلس یکی از مسیرهای عبور از فشارها و توطئه‌های دشمنان است.

آملی لاریجانی با تأکید بر این‌که دستگاه قضایی نیز در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مشغول انجام وظیفه درخصوص روند برگزاری انتخابات است به فعالیت ستادهای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: متاسفانه اخباری درخصوص تخلف انتخاباتی و تبلیغات پیش از موعد برخی کاندیداها و گروه‌ها گزارش شده است و بر همین اساس اعلام می‌کنیم تمام کاندیداها و هواداران آنها بدانند که قوه قضاییه در اسرع وقت به تخلفات و جرائم انتخاباتی در چارچوب قانون رسیدگی می‌کند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه به برگزاری دادگاه ۳۲ نفر از متهمان فساد مالی اخیر اشاره کرد و افزود: بعد از وقوع چنین فسادی که موجب تاسف و تاثر همه مسئولان و مردم شد، انشاالله با رسیدگی قاطع، سریع و عادلانه دستگاه قضایی، مرهمی بر جراحات افکار عمومی در این زمینه شود.

آملی لاریجانی با اشاره به کیفرخواست تهیه شده برای ۳۲ نفر از متهمان فساد مالی افزود: ۵ نفر از متهمان این پرونده حسب کیفرخواست صادرشده مصداق ماده یک و دو قانون اخلالگران نظام اقتصادی کشور و نیز ماده چهار قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که مربوط به مفسدان فی‌الارض است، تشخیص داده شده‌اند و درخواست مجازات‌های مربوط در این خصوص شده است.

وی از تمامی تلاش‌هایی که تاکنون برای بررسی دقیق و موشکافانه در این پرونده انجام شده تقدیر کرد و اظهار داشت: دستگاه قضایی براساس مدارک و اسناد معتبر به این پرونده و تمام پرونده‌ها رسیدگی خواهد کرد و هرگز اسیر تبلیغات و جنجال‌ها نخواهد شد و همین مسئله یعنی لزوم دقت و دستیابی به اسناد و مدارک موجب طولانی شدن رسیدگی به این پرونده شد.

آملی لاریجانی افزود: در این پرونده عده زیادی احضار شدند و از ۱۱۰ نفر که اتهام داشتند تحقیقات لازم انجام گرفت که در نهایت ۳۲ نفر با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست جهت رسیدگی به دادگاه معرفی شدند.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد:‌ دادگاه این متهمان برحسب موازین شرعی و قانونی تشکیل خواهد شد و متهمان و وکلای آنان طبیعتاً از خود دفاع خواهند کرد و امیدواریم رای مناسب و عادلانه‌ای در این خصوص صادر شود.

وی گفت: مردم باید ببینند و بدانند که نظام و دستگاه قضایی در برخورد با کسانی که به دنبال فساد اقتصادی هستند و قصدشان کسب ثروت‌های بادآورده است، برخورد جدی و قاطع خواهد کرد و به افراد دیگری هم که در پی رانت‌خواری و ویژه‌خواری هستند توصیه می‌شود مانند بقیه مردم به دنبال روزی حلال باشند و از رانت‌خواری و تخلفات اقتصادی پرهیز بکنند چرا که عاقبت رانت‌خواری آنان گرفتاری در چنگال قانون خواهد بود.

پس از سخنان آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، سامانه جامع آماری قوه قضاییه موسوم به “سجا ” از سوی رئیس قوه قضاییه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

رئیس‌قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت وجود نظام‌ آماری دقیق مربوط به پرونده‌های قضایی و نیز استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی، در مدیریت و نظارت قضایی به تلاش‌های چندسال اخیر قوه قضاییه در استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی اشاره کرد و گفت: امیدواریم در آینده نزدیک مراجعان به دستگاه قضایی بتوانند از طریق سامانه‌های طراحی شده در قوه‌قضاییه، پرونده‌های خود را پیگیری و از روند و مراحل رسیدگی به پرونده خود آگاهی یابند.