- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

به دلایل انساندوستانه نفت اروپا را قطع نکردیم!

ایران در واکنش به تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا علیه بخش‌های انرژی و بانکی ایران، صادرات نفت خام به شش کشور اروپایی را متوقف کرد. این خبر ابتدا توسط پرس تی وی منتشر شد و به سرعت در رأس اخبار خبرگزاری های داخلی و خارجی قرار گرفت.

با این حال وزارت امور خارجه کشورمان ساعتی بعد از انتشار این خبر اعلام کرد که جریان نفت هنوز به سمت اروپا قطع نشده و ادامه دارد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیش از این در نشستی ، تصمیم گرفته بودند ضمن تحریم بانک مرکزی ایران، واردات نفت خام از ایران را از تیرماه سال آینده متوقف کنند.

کشورهای اروپایی قرار است در تیرماه آینده ، تحریم نفت ایران را تایید نهایی کنند ولی در ایران قطع پیش دستانه صادرات نفتش به اروپا، وسیله ای است برای این که تاثیرات منفی این اقدام  متوجه کشورهای اروپایی شود. با این اوصاف احتمالاً جریان نفت ایران به سمت  کشورهای هلند، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان و پرتغال را قطع می شود.

کارشناسان معتقدند این اقدام ایران پاسخی به تحریم های جدید اروپاست و نیز اقدامی پیشدستانه برای قطع صادرات ، پیش از تحریم نفتی ایران توسط اروپایی هاست. اروپایی ها می خواهند در گرم ترین فصل سال واردات نفت از ایران را قطع کنند ولی ایران می تواند صادرات نفت خود به اروپا را در سردترین فصل قطع کند.

ایران حدود سه و نیم میلیون بشکه نفت خام در روز تولید و حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت از آن را صادر می کند. از این میزان حدود ۴۵۰ هزار بشکه  در روز به اروپا صادر می شود.

رستم قاسمی وزیر نفت روز شنبه با تاکید بر این که ایران هیچ گونه نگرانی برای فروش نفتش ندارد، گفته بود: صادرات نفت ایران به برخی کشورهای اروپایی قطع خواهد شد.

افزایش بهای نفت

با انتشار خبر توقف صادرات نفت ایران به ۶ کشور اروپایی قیمت در بازارهای جهانی بالا رفت.

رویترز گزراش داد: هم اکنون نفت سبک آمریکا به بشکه‌ای ۱۰۲ دلار  رسیده و نفت برنت دریای شمال نیز با افزایش یک دلار و ۸۳ سنتی به ۱۱۹٫۹۹ دلار در هر بشکه افزایش رسید.

فعلا صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی قطع نشده است

در همین حال مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که فعلا صادرات نفت به کشورهای اروپایی قطع نشده است؛ گفت: مردم اروپا بدانند؛ ایران اگر نفتی را که به آنها می دهد با کشورهای دیگر جایگزین کند، مسوولیت آن به عهده کشورهای اروپایی است.

خبرگزاری دولت (ایرنا) نوشت: حسن تاجیک  عصر چهارشنبه پس از دیدار با سفرای کشورهای ایتالیا؛ اسپانیا؛ فرانسه ؛ یونان؛ هلند و پرتغال گفت: اتحادیه اروپا در سوم بهمن ماه تصمیماتی مبنی بر تحریم نفتی ایران اتخاذ کردکه از نظر ما غیر منطقی و غیر قانونی است.

وی افزود: پاسخ ما به این تحریم ها این است؛ همواره گفته ایم تحریم ها نمی توانند در اراده مردم ایران خدشه ای وارد کند بلکه بر روی مردم اروپا اثر دارد و این اثر را برخی محافل به ما منتقل کرده اند.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپا شرایط سختی را از نظر اقتصادی می گذارند و در حال سپری کردن زمستان سختی است؛ تصریح کرد؛ گفت: ایران نمی تواند در مقابل تحریم های اروپایی ها ساکت بنشیند.

تاجیک خاطرنشان کرد: ما در جایگزینی نفت و فروش نفت به کشورهای دیگر مشکلی نداریم اما بر اساس سیاست های انسان دوستانه و جوانمردانه و شرایط کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیدیم که یک پیام جدی به طرف هایی اروپایی که قرار داد نفتی با ما دارند بدهیم که ما می توانیم بلافاصله قراردادهای نفت را جایگزین کنیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد به روابط فی ما بین بر اساس احترام و اطمینان متقابل بوده است و ما معتقدیم از نفت به عنوان ابزار نباید استفاده کرد.

مدیرکل اروپای غرب وزارت امور خارجه گفت: ما معتقدیم روابط بر اساس احترام متقابل باید باشد؛ ما معتقد به تعمیم امنیت روابط انرژی هستیم؛ معتقدبم تعمیم امنیت فقط در عرضه نیست بلکه در تقاضا نیز است و تقاضا نیز باید امنیت داشته باشد.

وی تاکید کرد: ما به اروپایی ها این مساله را به طور روشن منعکس کریم که تصمیمات آنها درست نبوده و معضلات ناشی از این تصمیم بر عهده دولت هایی است که این تصمیم را گرفته اند و اگر ایران نفتی را که به اروپایی ها می دهد به کشور های دیگر جایگزین کند مسوولیت آن به عهده کشورهای اروپایی است.

مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص عکس العمل سفرا در این دیدارها گفت : سفرا به این مساله اذعان داشتند که تحریم ها دو طرف را دچار مشکل می کند.

وی افزود : آنان این پیام ها را به پایتخت های خود منتقل خواهند کرد .

تاجیک اظهارداشت: دلایلی که پشت تصمیمات اتحادیه اروپا مبنی بر تحریم ایران بود؛ غیر منطقی است .

وی با بیان اینکه فعلا صادرات نفت ایران به کشورهای اروپایی قطع نشده است گفت : سعی کردیم در یک حرکت جوانمردانه به مردم اروپا این پیام را برسانیم که اگر از این ناحیه مشکلی متوجه آنان شود مسئولیت آن برعهده کشورهای اروپایی است .