- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

جلالیان: کشورهای اروپایی در هر شرایط به نفت ایران نیاز دارند

عسلویه نیوز” عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در هر شرایطی کشورهای اروپایی به نفت خام ایران نیاز دارند.

به گزارش “عسلویه نیوز”  به نقل از دفتر نماینده شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر در مجلس، عسگر جلالیان اظهار داشت: ایران یکی از تولید کننده‌های عمده نفت خام در جهان به شمار می‌رود و در هر شرایطی کشورهای اروپایی به نفت خام ایران نیاز دارند و در این مسئله هیچ شکی وجود ندارد و اقدام احتمالی ایران در قطع صادرات نفت به شش کشور اروپایی نیز در راستای نیاز نفتی این کشورها ارزیابی می‌شود.

نماینده مردم دیر، کنگان و جم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نوعی این اقدام کشورمان پاسخی به رجز خوانی از سوی کشورهای اروپایی در راستای تحریم نفتی ایران است، البته این نوع رجزخوانی‌‌ها تاثیری در روند پیشرفت کشور نداشته و سال‌هاست که وجود دارد و مربوط به دیروز و امروز نیست و قطعا در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

جلالیان خاطرنشان کرد: اگر تاکنون شرایط اروپایی‌ها را پذیرفته بودیم نه تنها بهانه گیری‌های آنها تمام نمی‌شد بلکه آنها مطالبات جدی‌تری نیز از کشور طلب می‌کردند، مطالبات این کشورها همواره در تعارض با چارچوب کلی منافع ملی ما در عرصه بین‌المللی بوده است و این اقدام کشورمان در تحریم نفتی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که ما از اصول اصلی خود کوتاه نخواهیم آمد.

این نماینده مردم در مجلس هشتم بیان کرد: اکنون بیش از آنکه ما به فروش نفت‌ صادراتی‌مان احتیاج داشته باشیم این کشورهای اروپایی هستند که به نفت ما نیاز دارند و اگر قرار است اروپایی‌ها تعریفی برای منافع بلند مدت‌شان داشته باشند باید این تعریف در چارچوبی باشد که منافع و مصالح ایران نیز در آن تضمین شده باشد.

جلالیان گفت: در همین چارچوب، درخواست برای انعقاد قرار داد بلند مدت میان ایران و کشورهای اروپایی؛ تقاضایی عاقلانه است و این کشورها باید متضمن و متعهد باشند که نفت صادراتی ایران را در بلند مدت خریداری کنند تا منابع دو طرف تامین شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه به شرط بعدی ایران برای فروش نفت به اروپا اشاره و بیان داشت: درخواست برای تضمین دریافت پول نفت صادراتی نیز از جمله اصولی است که در هر تجارتی در حوزه بین‌الملل باید انجام شود؛ اگر کشورهایی اروپایی خواهان خرید نفت ایران هستند باید راهبرد و راهکاری تضمین کنند که پول نفت صادراتی کشور را پرداخت خواهند کرد. 

وی به شرط برداشتن هرگونه حقی برای لغو قراردادهای نفتی از سوی کشورهای اروپایی در شرایط  خاص اشاره و اضافه کرد: کشورها می‌توانند معاهدات خود را در عرصه بین‌المللی در شرایط  خاص لغو و از تعهدات خود شانه خالی کنند و این اقدام ایران برای گذاشتن شرط ضمن عقد، شرط عادلانه‌ای است و مطالبه غیر منطقی نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: کشورهای اروپایی اگر عاقلانه تصمیم بگیرند در نهایت این شرط‌ها را خواهند پذیرفت زیرا این شروط هیچ تناقض و تعارضی با منافع آنها ایجاد نمی‌کند وبه نوعی منافع بلند مدت ملت‌ها را تامین خواهد کرد و اگر اروپایی‌ها این شرط‌ها را نپذیرند باید پاسخگوی ملت‌ها باشند زیرا مصالح ملت‌هایشان را به مصالح سیاسی ترجیح داده‌اند و باید پاسخگوی حقوق از دست رفته آنها باشند.

جلالیان تاکید کرد: به نظر می‌رسد اروپایی‌ها عاقل‌تر از این باشند که این شروط را نپذیرند و با منافع ملت‌هایشان بازی کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: جایگزینی نفتی ایران نیز از سوی کشورهای عربی، برای اروپایی‌ها در راستای همان رجز خوانی‌های رسانه‌ای بین‌المللی تعریف می‌شود و این سخنان تنها خوراک رسانه‌ها را فراهم می‌کند زیرا خود آنها می‌دانند که این سخنان با نگاه کارشناسانه بیان نمی‌شود.