- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

فعالیت ۲۳ هیئت بازرسی در استان بوشهر

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان بوشهر گفت: به منظور نظارت صحیح بر برگزاری انتخاباتی سالم، ۲۳ هیئت بازرسی در استان بوشهر تشکیل و فعال شده است.

 

محمدحسین زارع ظهر امروز در جمع اعضای هیئت بازرسی ستاد انتخابات استان بوشهر اظهار داشت: این هیئت‎ها شامل یک هیئت بازرسی انتخابات استان با پنج عضو مستقر در استانداری، چهار هیئت مرکز حوزه انتخابیه مستقر در فرمانداری‎های مرکز حوزه انتخابیه با سه عضو، ۱۸ هیئت فرعی در فرمانداری‎ها و بخشداری‎های مستقل با سه عضو، ۷۱ نفر عضو در هیئت‎های بازرسی اعم از رئیس، دبیر و عضو است.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۸۵۰ نفر بازرس انتخابات در استان بوشهر، تصریح کرد: ۶۵۰ نفر بازرس ثابت شعب اخذ رای (هر شعبه یک بازرس)، ۶۵ سربازرس، ۱۰ بازرس ویژه و ۵۰ نفر فعال در دبیرخانه‌های هیئت‌های بازرسی هستند.

زارع در ارتباط با عملکرد هیئت بازرسی انتخابات استان بوشهر گفت: تاکنون ۱۲۱ گزارش به هیئت مرکزی انتخابات استان ارسال شده ضمن اینکه ۳۰۰ مکاتبه با هیئت مرکزی بازرسی انتخابات و هیئت‎های تابعه انجام شده است.

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان بوشهر یادآور شد: برگزاری دو همایش توجیهی و آموزشی استانی برای هیئت‎های بازرسی استان، برگزاری یک همایش با حضور امام جمعه و استاندار و روساهای ستاد انتخابات، هیئت‎های نظارت و اجرایی و اعضای هیئت‎ها و برگزاری یک همایش برای هیئت‎های بازرسی و رئیس و جانشین ستاد انتخابات استان از جمله اقدامات انجام شده توسط این هیئت در سطح استان است.

وی اضافه کرد: ۱۰ همایش شهرستانی توجیهی و آموزشی برای هیئت‎های تابعه در مرکز شهرستان‎ها و بخش‎های مستقل با حضور کارشناسان و نمایندگان هیئت بازرسی استان برگزار شده است.

زارع، ارسال ۱۹ دستورالعمل به هیئت‎های تابعه، تهیه و تنظیم فرم‎های گزارش روزانه و هفتگی برای هیئت‌های استانی، تهیه و تنظیم ۲۳ فرم انتخاباتی که با توجه به برنامه زمانبندی انتخابات و به مروز در اختیار هیئت‎های بازرسی انتخابات استان قرار می‎گیرد و تهیه و تنظیم دستورالعمل اجرایی بازرسی انتخابات و ارسال به هیئت‎های همراه با نرم‎افزار آموزشی را از دیگر اقدامات انجام شده توسط هیئت بازرسی انتخابات استان ذکر کرد.

وی بیان کرد: بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز پیش از روز اخذ رای (مرحله اول و دوم) آغاز و تا 24 ساعت پیش از اخذ رای ادامه خواهد داشت.

رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان بوشهر گفت: بر همین اساس فعالیت‎های تبلیغاتی نامزدها در سراسر استان کاملا تحت نظر و خطاهای احتمالی و تخلفاتی که گاها صورت می‌گیرد به مراجعه ذیصلاح انعکاس داده می‎شود.

زارع افزود: در همین راستا تاکنون پنج گزارش تخلفاتی انعکاس داده شده است.

وی یادآور شد: همچنین تاکنون کارت شناسایی برای اعضای هیئت‎های بازرسی، بازرسین و سربازرسان صادر شده است و بیش از ۲۰ جلسه با هیئت‎های بازرسی استان و بیش از ۶۰ جلسه با هیئت‎های تابعه برگزار شده ضمن اینکه بیش از ۳۰۰ مورد گزارش از هیئت‎ها واصل شده است.

زارع بیان کرد: بر اساس ماده هشت، انتخاب نماینده در مرحله اول منوط به کسب اکثریت حداقل یک چهارم کل آرا و در مرحله دوم و همچنین میان دوره‎ای با کسب اکثریت نسبی به هر میزان است.

وی اظهار داشت: مرحله دوم هفت ماه پس از تاریخ تعیین وضعیت آخرین حوزه در بین حوزه‎های انتخابیه مورد نظر محاسبه می‎شود.

زارع با اشاره به ۴۵ نامزد ثبت‌نام شده گفت: از این تعداد ۲۰ نفر انصرافی و رد صلاحیت (عدم احراز) هستند و ۲۵ نامزد نیز شامل شش نفر در بوشهر، شش نفر در دشتستان، شش نفر در دیر و کنگان و جم و شش نفر در دشتی و تنگستان در حال رقابت با یکدیگر هستند.