- Assalouyeh News – پایگاه خبری شهرستان عسلویه - http://assalouyehnews.ir -

عربستان به مرحله انفجار رسیده؛ منتظر یک جرقه است

سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با اشاره به بی فایده بودن وعده‌های مالی شاه سعودی به مردم، اوضاع عربستان را در حد انفجار توصیف کرد که هر لحظه منتظر یک جرقه است.

“عبدالباری عطوان ” در سرمقاله خود در روزنامه “القدس العربی ” چاپ لندن با عنوان “عربستان و مفتی‌های حامی حاکمان ” به بررسی فتوای مفتی‌های وهابی سعودی مبنی بر حرام بودن برگزاری تظاهرات علیه آل سعود و دستگاه حاکمه و ابعاد آن پرداخته و نوشت:
درپی پیروزی انقلاب‌های تونس و مصر در تغییر رژیم‌های حاکم بر این کشورها و نزدیک شدن سه انقلاب دیگر در لیبی، یمن و بحرین به همین تحقق هدف یعنی تغییر رژیم‌ها، چشم‌ها به سایر کشورهای عربی نظیر عربستان سعودی خیره شده است چرا که این کشورها از سرکوب، فساد و نبود آزادی‌ها رنج می‌برند.

*بسیج شدن مفتی‌های وهابی برای نجات آل سعود

وی افزود: هیئت مفتی‌های وهابی عربستان درپی بروز این وضعیت درجهان عرب، دیروز برای نجات رژیم عربستان به پاخاست و به سرعت در اقدامی پیش‌دستانه در “تحریم برگزاری اعتراضات و تظاهرات ” فتوا صادر کرد؛ امری که نباید خطرات آن را کم دانست.

عبدالباری عطوان گفت: مسئولان سعودی از وقوع چنین اعتراضات و تظاهراتی به علت افزایش روز افزون التهاب و نارضایتی در بین مردم هراس دارند و به همین دلیل، هیئت مفتی‌های وهابی عربستان که ریاست آن را “شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل الشیخ ” برعهده دارد، در فتوایی بر “حرام بودن ” برگزاری تظاهرات تاکید و در آن اعلام کرد که “شیوه شرعی که به مصلحت است و مفسده‌ای در آن نیست همان پند و اندرز دادن به یکدیگر می‌باشد که سنت پیامبر (ص) به شمار می‌رود “.

* فتوای وهابی‌های سعودی مجوزی شرعی برای سرکوب مردم

این نویسنده و تحلیلگر برجسته عرب گفت: صدور این فتوا از بالاترین هیئت دینی عربستان و زمان صدور آن و تاکید در این فتوا بر واژه “حرام بودن ” از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که این فتوا با این مضمون خود به نیروهای امنیتی سعودی مجوز شرعی برای سرکوب تظاهراتی را می‌دهد که بیش از ۲۰ هزار نفر از فعالان در شبکه‌های اجتماعی خواستار برگزاری آن شده‌اند و انتظار می‌رود که روز جمعه آینده در بیش از چند شهر سعودی برای درخواست جهت اجرای اصلاحات سیاسی و اجتماعی برگزار شود.

وی افزود: ما با نظر اعضای هیئت مفتی‌های وهابی در اینکه پند واندرز دادن به یکدیگر بهترین شیوه برای جلوگیری از بحران و بی‌ثباتی در کشور است، اتفاق نظر داریم اما به این شرط که حاکم کشور، این اندرزها را قبول و به آن عمل کند اما این امر به هیچ وجه حداقل در طول هفت دهه گذشته در عربستان صورت نگرفته است.

* نیروهای تحول خواه خسته از برآورده نشدن مطالبات

عبدالباری عطوان نوشت: دیگر انگشتان شخصیت‌های تحول‌خواه و اصلاح طلب از نوشتن طومار به حاکم سعودی برای درخواست جهت ریشه‌کن کردن فساد، برقراری عدالت و برابری، توزیع عادلانه ثروت، مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از طریق مجلس شورای منتخب، استقلال قوا، متحول کردن ساختار نهادهای کشور و برخورداری از آزادی‌ها خسته شده است چرا که حاکم سعودی نه تنها به این پند و اندرزها توجهی نکرد بلکه ارایه دهندگان آن را بازداشت و به زندان افکند و این افراد را بعد از گرفتن امضا از آنها درخصوص عدم امضای هرگونه طومار دیگری برای درخواست جهت اصلاحات در آینده دور یا نزدیک آزاد کرد.

* مردم عربستان به جای پول، آزادی و دموکراسی می‌خواهند

به نوشته عبدالباری عطوان، تظاهرات اعتراض آمیز مردم چیزی نیست جز اینکه آنها به دنبال لقمه نانی همراه با کرامت می‌گردند چرا که حاکم سعودی به مطالبات مشروع آنها در داشتن آزادی، عدالت، اصلاحات دموکرتیک و اجتماعی به دیده تحقیر نگاه کرده و قدرت در دست یک عده بسیار انگشت شمار قبضه شده است.

وی افزود: ملت‌های عربی از ظلم و ستم، گسترش فساد و باندهای مافیایی دستگاههای حکام و مفتی‌هایی که براساس خواست حاکمان و سیاست‌ها و منافع آنها در سرکوب مردم و بستن دهان انسان‌های شرافتمند و پرچمدار مطالبات عادلانه و مشروع فتوا صادر می‌کنند، به تنگ آمده اند.

* رژیم‌های عرب زیر فشارهای مردم تن به امتیاز دادند

عبدالباری عطوان گفت: اگر خیزش‌های اعتراضی و خودسوزی “محمد ابوعزیزی ” جوان سبزی فروش تونسی در اعتراض به ظلم و ستم نبود، “زین العابدین بن علی ” رئیس جمهور مخلوع تونس هرگز این همه امتیاز را پیش از فرار خود به شهر “جده ” عربستان برای یافتن پناهگاهی امن به مردم نمی‌داد و این امتیازها دیرهنگام بود و بعد از وقوع انفجار مردمی بزرگ در این کشور داده شد.

وی تصریح کرد: اگر انقلاب شرافتمندانه جوانان مصری در میدان التحریر نبود، “حسنی مبارک ” دیکتاتور مصر دولت “احمد نظیف ” را برکنار نمی‌کرد و همه سران حزب حاکم انتصابی فرزند و ولیعهدش را برکنار نمی‌کرد و متعهد نمی‌شد که در انتخابات ریاست جمهوری ماه سپتامبر آینده نامزد نشود و در نهایت، با نفرین از همه سو بدرقه شد و رفت و این رفتن، مانع از بازخواست او و اعضای خانواده‌اش به اتهام فساد و سرقت بیت‌المال نشد.

وی افزود: بسیاری به “معمر قذافی ” دیکتاتور لیبی توصیه کردند که اصلاحات انجام دهد و جلوی اهانت اعضای خانواده اش به مردم لیبی را بگیرد اما ناگهان واکنش قذافی برپا کردن دار برای این افراد یا سوزاندن آنها در زندان‌ها و بازداشتگاهها بود؛ همان کاری که همه حکام طاغوتی دیگر عرب انجام دادند.

* کاسه صبر ملت‌های عرب لبریز شده است

عبدالباری عطوان گفت: ملت‌های عرب خواهان زندگی کریمانه هستند و به خیابان‌ها می آیند و سینه خود را جلوی گلوله قرار می‌دهند چرا که دیگر کاسه صبر آنها لبریز شده است و به کرامت آنها اهانت شده و مطالبات آنها نه تنها به باد تمسخر گرفته شده است بلکه تحقیر شده اند.

* حاکمان عرب به مردم بمانند گله گوسفند نگاه می‌کنند

وی افزود: حاکمان عرب به مردم خود بمانند گله‌ای گوسفند برخورد می‌کند که اگر در برابر این حاکمان کرنش کردند، در نظر آنها همانند افراد صغیری هستند که نیازمند به وصی و قیم دارند و اگر حاکم به آنها پولی داد، انگار این را از جیب خودش می‌دهد یا نوعی بذل و بخشش ملوکانه یا امر ملکوکانه ریاست جمهوری یا امیری بوده است و این رویکرد که بویژه از عربستان سعودی به سایر کشورهای عربی شیوع یافت حتی به تشکیلات خودگردان ورشکسته و محتاج صداقه هم رسید.

این نویسنده و تحلیلگر عرب تاکید کرد: تظاهرات حق مشروع تک تک شهروندان عربستان است که برخی از آنها در حلبی آبادهای اطراف شهر “ریاض ” پایتخت این کشور و سایر شهرهای سعودی زندگی می‌کنند؛ حلبی آبادهایی که نظیر آن در هیچ جای دیگر جهان پیدا نمی‌شود و آیا منطقی است که ده‌ها نفر در شهر جده به عنوان دومین شهر بزرگ عربستان به خاطر سیل و مشکلات فاضلاب در کشوری که ۹ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند و ثروتمند ترین کشور جهان است، غرق شوند و آیا باید بیکاری در بین جوانان سعودی به بیش از ۲۰ درصد افزایش یابد؟

* شاه سعودی اصلا نمی‌داند اطرافش چه می‌گذرد

وی تصریح کرد: “عبدالله بن عبدالعزیز ” شاه سعودی اصلا نمی‌داند که در اطرافش چه می‌گذرد و این امر از اختصاص ۳۷ میلیارد دلار از سوی او در طول پنج سال برای کمک به دارندگان وام‌های مسکن، جوانان خواهان ازدواج، ایجاد برخی فرصت‌های شغلی، افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارمندان برای مقابله با گرانی زندگی مشخص است زیرا ملت سعودی بیشتر از اینها را می‌خواهد؛ این ملت خواهان عدالت، دستگاه قضایی مستقل، مشارکت در تعیین سرنوشت، برابری در مشاغل و فرصت‌های شغلی و توسعه و همچنین خواهان نظام مشروطه سلطنتی و دستگاه مجریه (دولت) است که در برابر پارلمانی منتخب پاسخگو باشد.

* نصیحت کارساز نیست، عربستان منتظر یک جرقه است

عبدالباری عطوان درپایان نوشت: ما آرزوی ثبات و امنیت عربستان سعودی و وحدت سرزمینی آن را داریم اما معتقدیم که این امر تنها از طریق اصلاحاتی است که همه مطالبات مردم را برآورده کند؛ اصلاحاتی که همچنان بسیار بعید به نظر می‌رسید زیرا شیوه “پند و اندرز دادن ” نتیجه نداده است و التهاب در بین مردم به مرحله انفجار رسیده و منتظر یک جرقه است.