دستیابی به بالاترین رقم حجم تولید گاز از چاه های پارس جنوبی دربهمن ماه۱۳۸۹
تاريخ ارسال خبر : 6 مارس 2011 | ساعت 13:12 | کد خبر: 3541 | sv83 | چاپ این مطلب



میزان تولید گاز غنی در ده سکوی تولیدی فازهای پارس جنوبی در بهمن ماه سال جاری به حدود ۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون متر مکعب رسید که این رقم با میانگین تولید روزانه بیش از ۲۴۲ میلیون متر مکعب گاز ، بالاترین رقم حجم تولید گاز ایران از چاه های راه اندازی شده پارس جنوبی همزمان با آغاز نهمین سال برداشت ایران از این میدان مشترک ، میباشد.
فرخ علیخانی ، مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت : فازهای ۶، ۷ و۸ پارس جنوبی با تولید بیش از ۲ میلیارد و ۵۸۵ میلیون متر مکعب گاز ، رکورد دار تولید در بهمن ماه سال جاری بوده اند.
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، وی یادآور شد: میزان تولید ماهانه گاز در فاز ۱ این میدان با عبور از محدوده های قبلی به حدود ۷۱۵ میلیون متر مکعب رسیده است .
همچنین حجم تولید گاز در فازهای ۲ و۳ ، ۴و۵ و همچنین فاز ۹ نیز به ترتیب یک میلیارد و ۶۱۷ میلیون متر مکع ب ، یک میلیارد و ۸۶۴ میلیون متر مکعب و ۴۹۷ میلیون متر مکعب بوده است.
علیخانی متوسط تولید روزانه این فازها را ۲۴۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد وگفت: این رقم از شاخص تعریف شده تولید فازها پیشی گرفته ا ست و حدود ۴۰ درصد گاز تولیدی کشور را تشکیل میدهد.
میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی ترین منابع انرژی کشور به شمار می رود. مساحت این میدان ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران ۳۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد .
ذخیره گاز این بخش از میدان ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود ۸ درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ