ژاپنی ها و آلمانی ها ، پول مفت نفت و گاز نداشتند بلکه هر آنچه داشتند ، ذره به ذره اش را با “کد یمین و عرق جبین” به دست آورده بودند و هم از این روست که قدر سرمایه هایشان را می دانستند و آن را برای وارد کردن آدامس و مجسمه و کریستال و لباس فاخر و صندلی مجلل و لوازم آرایشی و … هدر نمی دادند.
سال ۱۳۹۰ از سوی رهبر معظم انقلاب سال “جهاد اقتصادی” نامگذاری شد و اینک در حالی سال ۱۳۹۱ خورشیدی را شروع کرده ایم که به عنوان “تولید ملی ؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نامیده شده است.
تأملی در باب نام های دو سال اخیر نشان می دهد که “جهاد اقتصادی” عنوانی کلی بوده و “تولید ملی ؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی” ، توضیح مبسوط تر آن جهاد اقتصادی است. به بیان دیگر ، این دو نام در ادامه یکدیگر این معنا را به ذهن متبادر می کنند که “جهاد اقتصادی” هرگز محقق نخواهد بود جز از طریق “تولید ملی” و تولید ملی هم صرفاً با “حمایت از کار و سرمایه ایرانی” میسر خواهد شد.
در تببین بیشتر این موضوع می توان دو الگوی ژاپن در شرق آسیا و آلمان در اروپا را مورد بررسی قرار داد. ؛ اگر امروز می بینیم که کشور ژاپن در جهان اقتصاد حرفی برای گفتن دارد یا کالای ساخت آلمان ، اعتبار ویژه ای برای خود دست و پا کرده ، به این خاطر است که در آن کشورها ، “تولید ملی در سایه حمایت از کار و سرمایه ملی” شکل گرفته است.
![ژاپن - جنگ جهانی دوم ژاپن - جنگ جهانی دوم](http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/1/10/214769_319.jpg)
ژاپن در جنگ جهانی دوم
ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم ، به کشوری ورشکسته و آلمان به مملکتی کمر شکسته تبدیل شد و مردم در حالی نظاره گر پایان خفت بار جنگ جهانی بودند که از شهرها و اقتصادشان چیزی جز تل خاکستر باقی نمانده بود.
با این حال ، اراده شرقی در ژاپن و عزم غربی در آلمان ، بدین امر تعلق گرفت که “باید از نو ساخت و بر پای خود ایستاد”. آنها نه نفت داشتند که بفروشند و با پولش خرابه ها را آباد کنند و نه گاز که صادر کنند و کالای خارجی وارد نمایند و خوش باشند. ژاپنی ها و آلمانی ها دریافته بودند که خودشان هستند و خودشان. از این رو ، کارگاه ها و کارخانه ها و راه ها را “خودشان” ساختند و قوت غالب شان را برنج و سیب زمینی داخلی قرار دادند و به جای وارد کردن کالاهای با کیفیت و گاه ارزان خارجی ، به همان مصنوعات داخلی کم کیفیت و گران بسنده کردند.
![آلمان - جنگ جهانی دوم آلمان - جنگ جهانی دوم](http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/1/10/214770_701.jpg)
آلمان در جنگ جهانی دوم به مخروبه ای پر از جسد تبدیل شد
ژاپنی ها و آلمانی ها ، پول مفت نفت و گاز نداشتند بلکه هر آنچه داشتند ، ذره به ذره اش را با “کد یمین و عرق جبین” به دست آورده بودند و هم از این روست که قدر سرمایه هایشان را می دانستند و آن را برای وارد کردن آدامس و مجسمه و کریستال و لباس فاخر و صندلی مجلل و لوازم آرایشی و … هدر نمی دادند.
![کار و سازندگی -آلمان کار و سازندگی -آلمان](http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/1/10/214768_470.jpg)
کار و سازندگی – آلمان
در واقع ، حمایت از کار و سرمایه ملی در این دو کشور در سال های سازندگی ، نه امری صرفاً دولتی که رویکردی کاملاً ملی و نهادینه شده در فرهنگ دو ملت بود.
در این میان ، صنعتگران نیز به عنوان بخشی از همان دو ملت کوشا ، شرایط خاص آن سال ها را که در غیاب رقبای خارجی برایشان محقق شده بود ، به فرصتی برای کیسه دوختن برای خود تبدیل نکردند و با این استدلال که “در این بازار انحصاری ، مشتری گزینه ای جز ما ندارد” ، به بنجل سازی روی نیاوردند و کوشیدند در گذر زمان ، کیفیت تولیدات خود را بالا و قیمت ها را رقابتی کنند ؛ آنها به ملت خود احترام می گذاشتند و قدردان واقعیمشتریان داخلی شان به خاطر خرید کالای داخلی بودند.
![کارخانه سونی در ژاپن کارخانه سونی در ژاپن](http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/1/10/214771_952.jpg)
همان ژاپن جنگ زده امروز در اقتصاد جهانی حرف برای گفتن دارد
نمایی از کارخانه سونی در توکیو
این شد که چند سالی بعد از آن جنگ خانمانسوز ، دو کشور ، یکی از خاور و دیگری از باختر سر برافراشتند و قدرت های بزرگ اقتصادی جهان را به هماوردی طلبیدند. جالب است بدانید آلمان ورشکسته دیروز ، امروز تنها کشور مهم اروپایی است که از تبعات بحران اقتصادی اروپا جان سالم به در برده است و به نسبت دیگر اروپاییان ، آسیب کمتری را متحمل شده است.
ما نیز در ایران ۱۳۹۱ و در شرایطی که اوضاعی به مراتب بهتر از دو کشور جنگ زده ژاپن و آلمان در سال های بعد از جنگ جهانی دوم داریم ، برای تبدیل شدن به قدرت اقتصادی ، چاره ای جز “تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نداریم.
![ساختمان بی ام دبلیو - مونیخ آلمان ساختمان بی ام دبلیو - مونیخ آلمان](http://www.asriran.com/files/fa/news/1391/1/10/214772_435.jpg)
مونیخ آلمان ؛ کارخانه بی ام دبلیو
حمایت از تولید،کار و سرمایه ملی ، نسخه ای است که هم در شرق عالم جواب داده و هم در غرب شفابخشی خود را نشان داده است.
اما هر نسخه ای ، هر اندازه هم که کارآمد باشد ، شفا نخواهد داد مگر آن که بدان عمل شود. عمل به شعار “تولید ملی ؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی” نه با سمینارها و پوسترها و مصاحبه ها ، که با حمایت عملی از تولید و کار و سرمایه ملی محقق می شود.
بدیهی است که اگر یک ایرانی ببیند که کالای ایرانی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب عرضه می شود ، نه تنها آن را خریداری می کند بلکه بدان افتخار هم خواهد کرد.
دولت و نهادهای حاکمیتی هم باید هر گونه حمایت از تولید کنندگان داخلی مانند ارائه تسهیلات و یارانه و تغییر در سود های گمرکی و معافیت های مالیاتی را منوط به افزایش مستمر و مستند کیفیت تولیدات کنند. صرفاً در چنین صورتی است که اقتصاد ایران از جا بر می خیزد و در پیست رقابت جهانی قرار می گیرد.
عصرایران ؛ جعفر محمدی
![](http://assalouyehnews.ir/wp-content/themes/Assalousssss/theme/e-post-comm-icon.png)