دست رد پوتین بر سینه اوباما
تاريخ ارسال خبر : 20 ژوئن 2012 | ساعت 1:19 | کد خبر: 15277 | sv76 | چاپ این مطلب

یک روزنامه انگلیسی با پرداختن به مذاکرات دو جانبه روسای جمهور روسیه و آمریکا که دیروز در مکزیکو انجام شد نوشت: اوباما در جلب حمایت پوتین برای کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت شکست خورد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، گاردین در گزارش خود می نویسد : “باراک اوباما” و “ولادیمیر پوتین” در پایان نشست دوجاندست رد پوتین بر سینه اوباما/ روسیه در کنار اسد می‌ماندبه خود در حاشیه نشست جی بیست با این موضوع توافق کردند که باید هر چه سریعتر به خشونت های موجود در سوریه پایان داده شود.

 

اما با وجود این توافق، اوباما درجلب حمایت پوتین برای تغییر رژیم در سوریه شکست خورد . در نشست دیروز رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا موافقت روسیه را برای تغییر حکومت در سوریه را جلب کرده و از این طریق مسکو از بشار اسد بخواهد که حکومت را به فرد دیگری تحویل بدهد اما ولادیمیر پوتین با این موضوع موافقت نکرد.

 

رئیس جمهور آمریکا پس از این دیدار در جمع خبرنگاران تاکید کرد که گفتگو با پوتین بسیار تامل ‌برانگیز و بر سر پرسشهای متعددی صورت گرفته است.

 

 

 

وی در عین حال گفت هر دو کشور بر سر لزوم پایان خشونتها در سوریه و جلوگیری از ادامه کشتار و وقوع جنگ داخلی در این کشور اتفاق نظر دارند. اوباما گفت که کشورش بر حل مناقشه در سوریه از طریق سازمان ملل متحد و طرح پیشنهادی صلح که از سوی کوفی عنان، نماینده ویژه این سازمان و اتحادیه عرب ارائه شده است، تاکید دارد.

 

گاردین در ادامه مطلب خود می نویسد : در بیانیه مشترکی که پس از پایان مذاکرات دوجانبه پوتین و اوباما منتشر شد آمده است : مردم سوریه می ‌بایست بصورت مستقل در فرایندی دموکراتیک در مورد سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

 

در این بیانیه هیچ اشاره ای به توافق دو کشور ( آمریکا و روسیه ) برای کنار رفتن اسد از قدرت دیده نمی شود و این ( کنار گذاشتن اسد ) موردی بود که کاخ سفید پیش از دیدار پوتین و اوباما بر آن تاکید داشت.

 

در این بیانیه همچنین هیچ اشاره مستقیمی  به نام بشار اسد، تغییر حکومت و یا اعمال تحریم های سخت تر علیه دمشق و یا اینکه ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه نیز نشده است.

 

به نوشته این روزنامه، روابط دو کشور آمریکا و روسیه در ماههای گذشته به دلایل مختلفی از جمله استقرار سپر موشکی در کشورهای اروپایی و در نزدیکی مرز روسیه و همچنین حمایت مسکو از بشار اسد به سردی گرائیده است.

 

 

 

آمریکا در این میان به صراحت اعلام کرده که روسیه تلاش های آمریکا برای تغییرات در سوریه را عقیم گذاشته و اجازه نمی دهد که شورای امنیت تصمیم قطعی درباره سوریه بگیرد.

 

 

 

گاردین در خصوص رفتار رهبران دو کشور پس از پایان نشست دوجانبه آنها می نویسد : کوچکترین نشانه ای از رهیافت در لاس کابوس دیده نشد. حرکات بدنی دو رئیس جمهور و حرکت هایی که از روی آن بتوان پی به دوستی دو کشور برد نیز از سوی پوتین و اوباما دیده نشد حتی یک لبخند کوچک و یا تماس از طریق چشم نیز در زمانی کوتاهی که دو رئیس جمهور در جمع خبرنگاران حاضر شده بودند دیده نشد.

 

 

دیدار اوباما و پوتین در حالی برگزار شد که آمریکا و روسیه در یک هفته گذشته موجی از انتقادها و اتهامات را متوجه یکدیگر کردند بطوریکه برخی از رسانه های غربی آن را به گفتار جنگ سرد تشبیه کردند. در این میان آمریکا روسیه را متهم به ارسال جنگ افزار از جمله بالگرد نظامی به حکومت سوریه کرد و مسکو نیز واشنگتن را متهم به حمایت از شورشیان سوری کرد و البته در این میان گزارشی نیز از ارسال موشک های زمین به هوا از واشنگتن به شورشیان سوری در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ