حداد عادل ؛ متانت ۴ سال پیش یا ادامه رقابت تا صحن علنی؟
تاريخ ارسال خبر : 27 می 2012 | ساعت 17:32 | کد خبر: 14074 | sv102 | چاپ این مطلب

عصرایران – روز گذشته ، دو نشست همزمان در دو مکان جداگانه با حضور منتخبان اصولگرای مجلس هشتم برگزار شد.
ساعت ۱۴:۳۰ ، مجلس قدیم ، میزبان حامیان علی لاریجانی(فراکسیون رهروان ولایت) بود و درست در همان ساعت ، حامیان غلامعلی حدادعادل (با محوریت جبهه پایداری و جمعیت رهپویان) ، در محل مجلس مشروطه گردهم امدند.

همزمانی این دو نشست ، نمایندگان را ناگزیر از “انتخاب” و علنی کردن رأی شان می کرد؛ آنها یا باید به جلسه حداد می رفتند یا در نشست لاریجانی حاضر می شدند و جایی برای سیاسی کاری و “دو دوزه بازی” نبود.

در جلسه لاریجانی ، ۱۶۰ نماینده حاضر شدند و در نشست حداد ، ۸۳ نفر.
همچنین در مجلس لاریجانی رأی گیری شد. هنگام رأی گیری ۱۵۳ نفر در جلسه حضور داشتند و ۱۵۰ رأی به لاریجانی دادند(سه رأی سفید هم داده شد) ولی در جلسه حداد ، بعد از استمزاج شفاهی از حاضران ، حاضران با ذکر یک صلوات از حداد خواستند که کاندیدای ریاست مجلس شود.

نشست حامیان حداد – مجلس مشروطه / ظهر روز ششم خرداد ۹۱

نکته مهم این که در هر دو نشست ، خبرنگاران و عکاسان و تصویربرداران حاضر بودند و از این رو ، تعداد و هویت افراد هر دو نشست کاملاً مشخص است و جایی برای بزرگنمایی هیچ کدام از دو طرف نیست .
این رو می توان نتیجه گرفت که با احتساب آرای روز گذشته لاریجانی و افزودن تعدادی رأی نمایندگان غایب در هر دو نشست دیروز ، وی حائز اکثریت آرا برای تصدی ریاست مجلس نهم خواهد شد.

با این اوصاف ، اینک همه نگاه ها به سمت حدادعادل است که آیا همچنان بر کاندیداتوری خود اصرار خواهد ورزید یا تجربه ابتدای مجلس هشتم را تکرار خواهد کرد؟
در آن زمان ، بعد از مشخص شدن تمایل اکثریت اصولگرایان به ریاست لاریجانی ، حداد عادل در رویکردی متین و محترمانه ، کاندیدای ریاست نشد و زمینه را برای ریاست لاریجانی با رأی بالا فراهم ساخت.
امروز نیز تقریباً همان وضعیت – با تفاوت هایی – حاکم است و تمایل اکثریت مجلس در وزن کشی روز گذشته مشخص شده است.

البته در این میان ، دو گروه با دو انگیزه مختلف ، رویکردی را رقم می زنند که در نهایت به زیان شخصیت محترم حداد عادل است.
گروه نخست مخالفان سیاسی حداد هستند که در این راه ، بعضاً از پرخاشگری هم ابایی ندارند و قطعاً رویکردشان غیراخلاقی و محکوم است.

نشست حامیان لاریجانی – مجلس قدیم/ ظهر روز ششم خرداد ۹۱

اما دسته دوم ، افرادی هستند که دور حداد جمع شده و به هر شکل ممکن می کوشند او را دستمایه نزاع های سیاسی خود کنند ولو آن که نتیجه این منازعه ، هزینه شدن چهره قابل احترام ، فرهنگی و بی حاشیه حداد در بازی های سیاسی باشد.

البته برخلاف کسانی که از اساس با کاندیداتوری حداد برای ریاست مجلس مخالفند، بر این باوریم که آنچه حداد انجام داده ، روندی کاملاً قانونمند و دموکراتیک بوده است که اتفاقاً بسیار هم مثمر ثمر واقع شده و گروه بندی کلی اصولگرایان مجلس را در همین ابتدای امر شفاف کرده است.

 در واقع ، بحث اصلی ، “آنچه گذشت” نیست ، بلکه “آنچه پیش روست” است ؛ هم حداد و هم لاریجانی ، فارغ از انتقاداتی که می توان بر هر دو وارد کرد ، در زمره سرمایه های انسانی نظام هستند و نباید به اطرافیانی که از ریاست آنها بهره می برند اجازه دهند که به حساب این دو ، با یکدیگر گلاویز شوند.
وانگهی ، هر دوی این افراد که از چهره های شاخص اصولگرایان هستند و تجربه ریاست مجلس را نیز دارند ، نیک می دانند که یکی از الزامات استحکام مجلس نهم ، پشتوانه آرای بالای رئیس مجلس است.
از این رو ، به نظر می رسد حامیان اجتماعی جریان اصولگرایی ، اکنون که وزن کشی سیاسی لاریجانی و حداد هم انجام شده ،با دقتی قضاوتمندانه به رفتارهای پیش رو می نگرد.


نظرات کاربران 

ارسال یک پاسخ